Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Bedragarnas nya bluff – skickar miniatyrer

Hundratals svenskar har blivit lurade av företaget ­Svedera. Vissa har fått miniatyrer av det de har beställt och andra har fått hopprep i stället för löpband. Många har inte fått någon leverans alls.

Publicerad

Dinosaurien som Ricarda Hutter ville köpa var så stor så att ett barn kunde rida på den. Den som levererades (inklippta bilden) var bara en liten plastleksak, någon decimeter hög. 

Ricarda Hutter såg en annons om en häftig dinosaurie på sociala medier. Dinosaurien var ungefär en halv meter hög, så stor att ett barn skulle kunna rida på den. 350 kronor ­kostade den och dealen var köp en och få en gratis. Ricarda Hutter tyckte att hemsidan såg okej ut, som en vanlig shoppingsida, och slog till.
– Det var tänkt att bli en julklapp till min son, säger hon.
Försändelsen dröjde och när den väl dök upp var dinosaurien långt ifrån vad som utlovats.
– Det var högst åtta–nio centimeter hög. En vanlig leksaksdinosaurie som man kan köpa i vilken leksaksbutik som helst, säger hon.

Ricarda Hutter är inte den enda som har ­drabbats. Håkan Wasén behövde en domkraft till bilen. Han hittade ett företag som gjorde reklam på Facebook – Svedera – och tyckte att det såg pålitligt ut.
– Den var billigare än vad domkrafter brukar vara, men jag tänkte att det kanske var ett företag som ville slå sig in på marknaden, säger han.
Han beställde varan och pengarna drogs. Han väntade och väntade, och när domkraften väl dök upp fick han en stor överraskning – den vägde endast 31 gram och var inte större än att den fick plats i handflatan.

Håkan Wasén köpte en domkraft till sin bil. Men han fick en liten plastpryl som bara vägde 31 gram.

I skrivande stund har 92 personer anmält företaget Svedera till Konsumentverket. En hög siffra, med tanke på att anmälningarna inte började komma in förrän i december. Några av konsumenterna har inte fått några produkteralls, andra har fått mindre eller sämre versioner av vad de har beställt. I vissa fall är produkterna som skickats nästan ett hån – som när företaget skickar ett hopprep i stället för ett löpband eller en sekatör i stället för en motorsåg.

Om du betalar med kreditkort kan du enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå vända dig till din kreditgivare och kräva pengarna tillbaka från dem, oavsett om du har fått något från före­taget eller inte.
– Man har samma invändningsrätt mot kreditgivaren som mot företaget. Har du inte fått det du har beställt, behöver du heller inte betala, säger säger Cecilia Blomqvist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Cecilia Blomqvist är jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Hon säger att Svedera inte är det enda företaget som gör på det här viset, hon har hört ifrån flera kunder som har drabbats på liknande sätt. Oftast handlar det om kläder eller att någon har köpt ett par riktigt dyra skor och får ett par sandaler i stället.

Man kan förstås undra varför företaget bekymrar sig om att skicka något alls. En anledning är att brottsrubriceringen blir annorlunda. Polisen har hittills fått in 64 anmälningar mot Svedera. Lotta Maurtizson, brotts­förebyggare på ­nationellt bedrägericentrum, säger att om ett företag inte har skickat något alls är det bedrägeri, men har de skickat något som inte ser ut som det beställda handlar det om vilse­ledande ­marknadsföring.
– I vissa länder är det inte brottsligt så länge du skickar något, även om det är fel vara, säger hon.

Lotta Maurtizson är brotts­förebyggare på ­Nationellt bedrägericentrum. Foto: Lars Hedelin.

Håkan Wasén har undersökt saken och hans pengar skickades till ett konto i Amsterdam. Tittar man på Svederas Facebooksida sitter de som arbetar med sidan i Indien, Nederländerna, Brasilien, Chile och Filippinerna. Att få tag på personerna bakom Svedera är därför svårt. Om ett företag inte finns i Sverige måste polisen få hjälp av polisen i landet som företaget är ­verksamt i.
– Och eftersom det handlar om relativt lite pengar per köp måste det vara ganska många köp som anmäls för att polisen i det andra landet ska känna att det är relevant, säger Lotta Mauritzson.

I dag ligger Svederas sajt nere, så fler konsumenter kommer inte att drabbas av just dem. Men flera snarlika företag, med samma produkter, samma villkor och samma priser, gör fortfarande reklam på Facebook. Lotta Mauritzon säger att som konsument gäller det att vara extra kritisk när det gäller varor som är billigare än vanligtvis och om du inte känner igen företaget.
– Googla företagets namn och se vad andra säger om det, säger hon. 

Oskyldigt ­företag i kläm

Företaget som Ricarda Hutter och Håkan Wasén handlade från kallar sig för Svedera Shop. Men flera företag med liknande upplägg och priser, med andra namn, har redan dykt upp på Facebook. Tyvärr finns det också ett svenskt företag, Svedera AB, som har kommit i kläm. Företaget arbetar med bygg- och ventilationsarbete och säljer inte direkt till kund. Trots att de inte har något med blufföretaget att göra har de på grund av sitt namn fått ta emot både hot och polisanmälningar.

Så undviker du att bli lurad

  • Var extra försiktig med företag du inte känner till, som erbjuder väldigt låga priser.
  • Vad har de för kontakt­uppgifter? Om det bara finns en mejladress är det läge att bli misstänksam. Särskilt om det är en hotmail- eller gmailadress. 
  • Googla företagets namn – vad säger andra om det? 
  • Betala med faktura om ­möjligt, eller kredit­kort, då kan du begära ­pengarna tillbaka från kreditgivaren.