Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Surfa snålt med lågprismärke

Precis som matvarubutikerna har de stora mobil­operatörerna egna lågprisvarumärken med samma innehåll i annan förpackning. Den som kan tänka sig att leva utan kundtjänst i telefonform kan tjäna en slant.

Marknaden för mobiltjänster i Sverige domineras helt av operatörsjättarna Telia, Tele2, Telenor och Tre. Tillsammans äger de också mobilnäten i Sverige, via olika hel- eller delägda dotterbolag. För att det ska finnas mer utrymme för konkurrens säger reglerna att operatörerna måste släppa in andra företag i sina nät, så kallade virtuella operatörer, som kan sälja abonnemang till konsumenter. Men dessa har bara lyckats få några få procent av den totala marknaden för mobiltelefoni.

En orsak till att andra har svårt att slå sig in är att operatörsjättarna har lanserat varsitt eget lågpris­varumärke. Telia har Halebop, Tele2 har Comviq, Telenor har Vimla och Tre har Hallon. Lågprismärkena använder samma mobilnät som de vanliga abonnemangen, men marknadsföringen riktar sig mer till unga, studenter och seniorer som vill hålla i plånboken. Är du student eller senior finns extraerbjudanden att hitta hos alla lågprismärkena.

Eftersom näten är desamma kan man räkna med att mobiltäckning och kvalitet är samma för lågprismärkena och de vanliga abonnemangen. Det som skiljer är kundservicen och hur du betalar. I stället för att ringa ett telefonnummer och ställa din fråga vill lågprisbolagen hellre att du själv hittar svaret på dina frågor på varumärkets hemsida eller chattar med någon i kundtjänst.

I sin marknadsföring poängterar lågprismärkena gärna frihet, och talar om att det är enkelt att byta mellan olika erbjudanden. Lågprisabonnemangen har heller ingen bindningstid om du köper dem utan subventionerad telefon, och utan en månads uppsägningstid. Det gör det enkelt att byta till en annan operatör när nya erbjudanden dyker upp eller när priserna justeras.

 

Enkelt ta med sig numret

Att byta abonnemang mellan operatörer är förhållandevis enkelt, och du kan ta med dig ditt gamla telefonnummer. Den operatör du har är skyldig enligt lag att lämna ifrån sig numret utan kostnad. Den operatör du ska flytta numret till tar hand om det tekniska och har rätt att ta ut en avgift för att skapa det nya abonnemanget. Ofta får du ett tillfälligt nummer i väntan på att det gamla ska flyttas över, vilket tar några dagar.

 

På senare år har datamängden som ingår i ett abonnemang blivit viktigare än priset på samtal och sms för de flesta. I alla abonnemang vi jämfört ingår ett visst antal fria sms och en viss mängd samtal. Ibland finns ingen övre gräns för samtal och sms inskrivet. För data är det dock en skarp gräns, och för en privatperson går det knappt att teckna ett abonnemang med ”fri” dataförbrukning.

Det vanliga är att den del av din datamängd som inte förbrukats under en månad ”fryser inne” när månaden är slut. Men till exempel Halebop, Vimla och Telia erbjuder abonnemang där den överblivna datamängden kan sparas för att användas senare. Något som kan vara bra om man till exempel förbrukar mer data på sommaren när man är bortrest eller mer utomhus än under andra tider på året.

 

Fri surf för vissa tjänster

Zero Rating, det vill säga att vissa tjänster kan användas utan att det räknas från din månatliga datamängd, erbjuder Telia i vissa abonnemang för tjänster som företaget anser vara ”sociala medier” och för strömmande musik. Operatören Tre har ett liknande upplägg för vissa musiktjänster. Att erbjuda en gräddfil för vissa tjänster på det här sättet har kritiserats hårt eftersom det kan snedvrida konkurrensen. I höstas meddelade Post- och tele­styrelsen, PTS, att den anser att Telias erbjudande strider mot EU:s regler, men hittills har Telia fortsatt att erbjuda tjänsten till sina kunder.

 

Om man ofta ligger på gränsen när det gäller datamängden är det smart att hålla koll på sin förbrukning. På telefoner som använder Googles operativsystem Android kan du sätta en varning när dataförbrukningen börjar närma sig din månatliga gräns, men på telefoner med Apples operativsystem IOS måste du själv hålla koll. Om du vill veta exakt hur mycket data du har förbrukat har operatörerna appar där du kan se hur mycket data du använt och också köpa mer om det tar slut. Tänk bara på att olika operatörer har olika regler för hur länge den inköpta datamängden kan sparas.

 

 Klicka på tabellen för att ladda ner den som pdf.