Hoppa till innehållet

Hon är årets blåslampa

Att vara bra på att lyssna och förstå frågan som ­kanske inte ställs är nyckeln till ­framgång för årets Blåslampan­pristagare, konsument­vägledaren Ismahan Ayranci.

Publicerad

Ur juryns motivering: Med många år i yrket är Ismahan Ayranci en självklar auktoritet inom konsument­rättsliga frågor. Hon har en förmåga att nå ut till både nyanlända och väletablerade invånare. Och när hon tar sig an ett ärende ger hon sig inte förrän hon fått med sig även den mest svårkommunicerade närings­idkaren på tåget. Foto: Nils Petter Nilsson

Råd & Röns och Sveriges Konsumenters pris Blåslampan delas ut varje år för att belöna och uppmärksamma viktiga insatser inom konsument­området och för att inspirera fler till att verka för konsumenternas bästa. I år går priset till Ismahan ­Ayranci, som arbetar som konsumentvägledare i stads­delen Rinkeby-Kista i Stockholm.
– Det var verkligen en över­raskning. Jag var väldigt ärad bara över att få nomineringen. Det känns som att jag fått en bekräftelse på att jag gör ett bra jobb, säger hon när Råd & Rön ringer för att gratulera.

Ismahan Ayranci har under många år arbetat på medborgar­kontoret i Rinkeby-Kista och hon menar att erfarenheten gör henne duktig på
sitt yrke.
– Jag är väldigt bra på att lyssna. Många gånger handlar det om att förstå den icke ställda frågan. Mina konsumenter kanske inte vet hur de ska ställa frågan och den kan vara lite mer om­fattande än vad de själva förstår eftersom de inte kan reglerna, säger hon.

I Rinkeby-Kista har en stor del av befolkningen bakgrund i andra länder, vilket påverkar kunskaperna både i svenska språket och kring vilka rättigheter man har som konsument.
– Här ute är många både språksvaga och ­kunskapssvaga och det gör att de har mycket emot sig. För mig är det ett kall att man ska ha samma förutsättningar här som vem som helst som är etablerad och har språket, säger Ismahan Ayranci.

Hon jobbar därför mycket med utåtriktat arbete och föreläser på olika ställen som jobbtorg och skolor i stads­delen.
– Mer än vad man tror är folk överraskade över vilka rättigheter de har. Våra konsumentlagar är ­väldigt genomtänkta och ett bra skydd. Det finns en möjlighet att klaga på nästan allt. Många blir till exempel överraskade över hur länge de kan reklamera en vara. Det är en styrka att veta, säger hon.

Ismahan Ayranci lyfter fram vikten av det ­personliga mötet mellan henne och den som behöver hjälp.
– Om man kan ringa in och få information och vägledning är man redan en ganska stark konsument. Mina konsumenter behöver mötet, att få en push och lite verktyg för att gå vidare, säger hon.

Själv tror hon att Blåslampan kan hjälpa henne vidare i sitt arbete.
– Jag måste sälja in min verksamhet varje år och det här är lite som ett kvitto på att någon har uppmärksammat att jag gör ett bra jobb. Många gånger syns ju inte det förebyggande arbetet direkt utan det visar resultat långt senare, säger Ismahan Ayranci.