Hoppa till innehållet

Tänk på det här när du väljer hantverkare

Drygt 100 företag och ersättningskrav på över tre miljoner kronor. Hantverkare och byggföretag utgör nästan en fjärdedel av Råd & Röns Svarta Listan.

Publicerad

Skriv ner vilket arbete som ska göras så minskar risken för missförstånd.

Svarta Listan hamnar företag som väljer att inte följa utslagen i Allmänna Reklamations­nämnden, Arn, när det gäller tvister med konsumenter. Flest företag finns i ­kategorierna motor och hantverkare. Samma mönster avspeglar sig i Konsumentverkets statistik över konsument­klagomål
år efter år.

Just nu finns 103 hantverkare och byggföretag på Svarta Listan. Arn rekommenderar att de ska ersätta sina kunder med sammanlagt 3 276 000 kronor. Skillnaderna mellan olika ärenden är stor. På listan finns allt från ersättning på några tusen­lappar för dåligt renoverade köks­luckor till flera hundra tusen kronor för renoveringar av hela hus som gått fel.

Johan Aspelin är vd för Golvbranschen, som organiserar drygt 300 golvföretag. Han ­beklagar att det finns många oseriösa hantverkare som blir ett problem för hela branschen.
– För de seriösa entreprenörerna är det provocerande att de sköter sig bra men att bilden är att branschen fungerar väldigt dåligt, säger han.

Som vd i en branschorganisation kan han inte tvinga företag som inte är medlemmar i ­organisationen att sköta sig. I stället hoppas han skapa ett seriöst alternativ som kunderna ska välja trots att det kanske kostar mer än de ­oseriösa företagen.
– I grund och botten handlar det om att du som konsument får det du betalar för. Jag vet ju att de seriösa företagen kostar mycket mer än de som inte har så stor förmåga gör. Men du får en leverans därefter också, säger Johan Aspelin.

Golvbranschens medlemmar är bundna av avtal med organisationen om att följa utslagen i Arn. Samma sak gäller även i många andra branschorganisationer.
– Om de ändå inte följer Arns rekommendation utesluter vi dem. Vi har en garantifond för att ersätta konsumenten, den har använts en gång på tio år, säger Johan Aspelin.

Att det så ofta blir konflikter mellan hant­verkare och kund tror Johan Aspelin beror på att det ofta inte finns skriftliga dokument och avtal över vad de kommit överens om ska göras.
– Det finns mycket för hantverkare generellt att jobba med när det gäller att kunna beskriva för kunden vad man ska göra och vad det får för konsekvenser, säger han.

En annan orsak till att det uppstår många konflikter mellan hantverkare och kund är enligt honom ren okunskap.
– Om du är inkompetent och gör ett dåligt jobb kanske du inte förstår att du gjort ett dåligt jobb och då blir det en tvist. Så jag är inte så förvånad, säger Johan Aspelin.

Han tycker också att kundernas förväntningar kan vara orealistiska.
– Jag tror tyvärr att alla tv-program, Extreme Home Makeover och allt vad de heter, där
man gör om en hel villa på en vecka ger helt fel förväntningar på vad man kan åstadkomma i verkligheten, säger Johan Aspelin.

Även Sveriges Byggindustriers vd Catharina Elmsäter-Svärd tror att byggprogrammen i tv kan ge orealistiska förväntningar hos kunderna.
– Jag har roat mig med att titta på ett antal tv-program, allt från Fuskbyggarna på TV4 till Husdrömmar på SVT. De kan vara hur charmiga som helst, säger hon.

Samtidigt tycker hon att programmen ger en förenklad bild av hur det är att leda till exempel renoveringen av ett hus.
– Man ser hur de tar in folk som jobbar hos dem på en arbetsplats som aldrig skulle vara laglig om den var på ett bygge. Det här visar man på tv och det ger en bild av att det inte är så himla svårt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Precis som Johan Aspelin slår hon ett slag för skriftliga överenskommelser och krav på hantverkaren att verkligen kunna förklara för kunden vad arbetet innebär.
– De behöver tänka på att den de har att göra med inte alltid är en fullt initierad fackman, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sveriges Byggindustrier planerar att ta ett större grepp för att hjälpa konsumenter att veta vilka frågor de ska ställa till entreprenören för att det inte ska bli missförstånd. Catharina Elmsäter-Svärd jobbar också för att fler av hennes medlemmar över huvud taget ska utföra arbeten direkt mot konsumenter.
– Flera av våra medlemmar skulle kunna arbeta mot konsument, men väljer att inte göra det eftersom de tycker att det är för besvärligt. Då gör de hellre andra entreprenader. Det är kontraproduktivt när seriösa företag känner att de inte vill jobba mot konsumenter eftersom de göder förutsättningarna för de företag som inte vill vara organiserade, säger hon. 

Hjälp att göra rätt

Tillsammans med Villaägarnas Riksförbund och Konsumentverket har Sveriges Byggindustrier tagit fram Hantverkarformuläret som kan användas som en checklista och skriftligt under­lag innan ett arbete utförs. Formuläret är på fyra sidor och kan hämtas från Konsument­verkets webbplats www.konsumentverket.se där det också finns en rad andra dokument som kan vara ­användbara för den som ska anlita en hantverkare.

 

Checklista inför arbetet

  • Beskriv tydligt det arbete som ska utföras.
  • Notera arbete, material och övrigt som inte ingår i jobbet.
  • Notera arbete som kunden vill ha utfört trots att hantverkaren har avrått.
  • Skriv ner priser och om de är fasta eller löpande.
  • Notera hur hant­verkaren debiterar för resor.
  • Anteckna mellan vilka datum arbetet ska utföras.
  • Kom överens om det handlar om ett arbete med rot-avdrag eller inte.