Hoppa till innehållet

Dyrt med ”gratis” nätdejt

Många dejtingsajter marknadsför sig som gratis. Men att kunna använda dem fullt ut kostar både pengar och dina personliga uppgifter

Publicerad

När Johan, som är i 50-årsåldern, skulle börja dejta på nätet tyckte han att det lät bra att det inte skulle kosta någonting.

– Många av dejtingsidorna marknadsför sig som gratis. Så jag började skapa profiler på några olika, säger Johan, som inte vill bli omskriven med sitt riktiga namn.

Det var ganska många personliga uppgifter man var tvungen att uppge, noterade Johan – namn, ålder, preferenser gällande partner, stad och e-postadress.

Men uppgifterna om priser på olika abonnemang och tjänster blev synliga för honom först efter att han hade blivit medlem och var inloggad.

– Då upptäcker man att profilen knappt går att använda om man inte betalar flera hundra kronor i månaden, säger Johan.

Ofta gick det varken att kommunicera med andra användare eller söka på sidan.

– Det är ju bedrövligt, priserna borde finnas på första sidan man kommer till. Profilerna är dejtingsidornas produkt och de måste ju ha ett ansvar att presentera en sann bild av sin produkt, säger han.

Lagarna som gäller

Dejtingsidor regleras bland annat av avtalslagen, som bland annat handlar om att det två parter kommer överens om/avtalar ska båda sedan se till att hålla. Även prisinformationslagen gäller. Den säger bland annat att information om pris ska finnas tillgängligt i anslutning till där varan eller tjänsten saluförs.

Källa: Sveriges Konsumenter, Konsumentverket.

I dag finns en uppsjö av dejting- och matchmakingsidor, från seriösa till mer ljusskygga. Gemensamt för många av dem är, som Johan noterar, att det inte går att hitta information om priser på startsidan och i vissa fall inte alls, utan att först ha skaffat medlemskap.

På en del dejtingsidor framstår det som om tjänsten vore gratis – trots att så sällan är fallet.

När Råd & Rön går in på en av de mer kända dejtingsidorna, Match.com, och försöker hitta information om priser är det omöjligt. Till slut mejlar vi kundtjänst, som om vi vore en vanlig kund, och efterfrågar prisuppgifter. Vi får till svar att de inte kan uppge några. ”Men utifall du skapar ett konto och återkommer så kan vi skicka ett 50 % erbjudande samt tre gratisdagar så att du får testa”, skriver kundtjänsten på Match.com.

Vi står på oss. I nästa svar från kundtjänst får vi ändå en uppgift: cirka 299 kronor i månaden kostar det. ”Eftersom priserna ändras från dag till dag på grund av olika erbjudanden så försöker vi undvika att ge prislistor. Det lättaste sättet att ta reda på de aktuella priserna är att bli medlem”, skriver Match.com.

Många dejtingsidor verkar ha en hel massa medlemmar. Elitsinglar, till exempel, uppger att de får 800 000 nya medlemmar varje månad, vilket sannolikt syftar på samtliga länder där bolaget driver sajter. Men hur många av dem är faktiskt aktiva?

43

… anmälningar eller begäran om rådgivning gällande dejtingsidor inkom under 2019 till Konsumentverket. Av anmälningarna gällde de flesta vilseledande marknadsföring av olika slag.

Råd & Rön hör av sig till företaget Spark Networks i Tyskland, som äger Elitsinglar och många andra dejtingsajter. Deras talesperson Sophie Watson skriver i ett mejl att hon inte har siffrorna för Sverige, men ”vårt matchmaking-system prioriterar aktiva användare”. Hon skickar också en länk till en av sajtens nyhetsartiklar från år 2015, där Elitsinglars priser finns listade. Men när vi försöker att hitta den genom att klicka oss från startsidan är det långt ifrån enkelt.

På många dejtingsajter måste du betala för att kunna använda dem fullt ut.

Vi mejlar också Match.com, som svarar att de är tydliga med att allt inte är gratis, att deras modell gör det möjligt för användarna att få en bild av tjänsten innan köpbeslutet ska fattas och att priserna är tillgängliga när köpet väl ska göras. ”Vår uppfattning är att detta inte kan medföra några otrevliga överraskningar för våra kunder”, skriver företaget.

Dejtaren Johan är övertygad om att sajterna gömmer prisinformationen bakom en ”medlemsvägg” för att få så många som möjligt att bli medlemmar – så att sajten sedan kan marknadsföra sig som populär.

– Det är ju genom att ha många medlemmar som man lockar många nya medlemmar, säger Johan.

Det i sig blir ett sätt att lura kunderna, påpekar Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön, eftersom många av de så kallade medlemmarna sannolikt är inaktiva.

– Då handlar det snarare om att man samlar in en massa personlig information och man kan fråga sig vad ska den användas till, säger hon.

Enligt prisinformationslagen har man som konsument rätt att få veta priset innan man ingår ett avtal. Lagens syfte är att man ska kunna jämföra priser, utan att behöva fråga företagen.

– Företagen får ha annonser där de marknadsför dejtingsidan utan att skriva vad det kostar. Men när man väl ska ingå avtal gällande användande av sidan måste prisinformation som man får del av före vara tydlig, säger hon.

Det gäller även då man skapar den kostnadsfria profilen, enligt Maria Wiezell.

– Om man betalar med sina personliga uppgifter ses det ändå som att man har ingått ett avtal, säger hon.

Maria Wiezell tycker att man ska välja bort dejtingsajterna som inte har tydliga prisuppgifter.

– Försöker någon lura in dig i en tjänst utan att berätta vad det kostar – låt bli! Att inte lämna prisinformation vid köp är förbjudet och struntar företaget i detta är det förmodligen också andra konsumenträttsliga regler som de inte heller följer, säger hon.

När Johan såg vad det kostade att använda tjänsten, försökte han ta bort sin profil på en av de kända dejtingsidorna.

– Men det är inte så lätt att bli av med sin profil. När jag hade försökt att avsluta den fick jag ändå mejl om att den fanns kvar. Den låg tydligen bara vilande, säger han.

Johan är inte ensam om det problemet. Många av de ärenden som kommer in till Konsumentverket gällande dejtingsidor handlar just om svårigheter att avsluta sitt medlemskap. Och en stor del handlar om att konsumenten har problem att säga upp abonnemang eller har sagt upp abonnemang, men ändå dras det pengar.

Många dejtingsajter erbjuder rabatterade abonnemang som sedan övergår i ordinarie pris. Det som gäller för sådana är att information måste finnas i de avtal man godkänner vid köp, samt att företaget får förlänga utan att informera kunden ytterligare i de fall då abonnemanget går att säga upp inom tre månader. Om förnyelsen är längre än så, till exempel ett år, måste man höra av sig till kunden med information.

Johan har nu slutat med nätdejtingen. Han tröttnade på att det kändes som att dejtingsidorna varken höll eller innehöll vad de lovade. Han tror att många känner som honom, men att få säger ifrån.

– Det finns lite av skamlighetskänslan kvar, framför allt hos den äldre generationen som nätdejtar. Då kan det vara svårt att framföra klagomål. 

Experten tipsar

Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön, ger sina bästa råd om vad du ska tänka på innan du börjar nätdejta.

  • Kolla med dina vänner och bekanta vad de har för erfarenhet av olika dejtingsidor innan du börjar använda dem.
  • Fritextsök i en sökmotor och läs vad andra skrivit om just den sidan du är intresserad av att använda. Tänk på att vissa sidor även finns i andra länder, så det kan finnas intressant information även på andra språk.
  • Skaffa prisinformation innan du skapar en profil och kolla hur länge du är bunden och hur man gör för att säga upp sitt abonnemang. Och gör detta innan du ingår avtal, det vill säga skapar en profil.