Hoppa till innehållet

Expressfrakt miljöbov vid nätköp

Att välja klimatsmarta transporter vid nätshopping kan vara minst sagt snårigt. Men genom att skippa expressfrakt, undvika onödiga returer och välja bort flygfraktade varor kan du göra skillnad.

Publicerad

Tåg och flyg och båt, det bär iväg och transportkedjorna kan bli långa i e-handeln. Hur de ser ut har stor betydelse för miljöpåverkan från din shopping.

Standardleverans eller hemleverans? Det är frågan i utcheckningen hos sportbutiken Outnorth på nätet. Ingen information om de olika alternativen och ingen länk att klicka på. Samma sak hos skobutiken Footway. I premiumklädmärket Filippa K:s nätbutik får du visserligen välja om du vill använda Postnord eller DHL för leverans, men några ytterligare detaljer ges inte. Trots att klädmärket marknadsför sig som hållbart.

Att e-handelssajter ger information vid utcheckningen om vad fraktalternativen innebär för miljö och klimat är ovanligt, trots att många av dem uppger att de ställer miljökrav när de upphandlar transporter. Ofta behöver du som kund själv leta upp de uppgifterna på sajten – om det alls finns några. Den här bristen på information är ett problem, slog myndigheten Trafikanalys nyligen fast i en utredning de gjorde på uppdrag av regeringen. För i och med den kraftiga ökningen för e-handeln har privatpersonen blivit en aktör i transportsystemet. Köper du något i en butik kan du inte påverka hur varan hamnar där, men som e-handelskund har du ett visst in flytande över transporten, enligt Camilla Hållén, projektledare för Trafikanalys utredning.
– Samtidigt vet man oftast inte vad ens ­leveransval innebär ur hållbarhets- eller miljösynpunkt, säger hon.

Så ska du tänka

  • Fundera på hur mycket du behöver varan och hur stor risken är att du kommer att skicka tillbaka den.
  • Beställ inte flera storlekar av samma vara, med planen att returnera de som inte passar.
  • Avstå från att köpa varor som flygfraktas. Är det oklart om frakten sker med flyg – mejla nätbutiken och fråga.
  • Undvik expressleveranser.
  • Beställ flera varor på en gång, i stället för att göra många små beställningar. Om du exempelvis beställer tre böcker samtidigt i stället för vid tre separata tillfällen minskas transportförpackningen med nästan två tredjedelar per bok, gods­transporten blir effektivare och om boken levereras till ett utlämningsställe kan även persontransporten minska med två tredjedelar per bok, visar forskning från Lunds universitet.
  • E-handla om du annars hade tagit bilen till butiken. Går eller cyklar du kan det vara ett bättre alternativ att handla i fysisk butik.
  • Tänk på hur du tar dig till utlämningsstället. Är det med bil kanske det är bättre att beställa hem­leverans om fraktföretaget har miljövänliga fordon. Eller plocka upp paketet när du ändå är ute i ett annat ärende.

Källa: Trafikanalys, LTH, Göteborgs universitet.

Camilla Hållén tror att många som handlar inte reflekterar över hur leveransen är kopplad till hållbarhet, utan tänker på andra saker – som leveranstid.
– Men om man blev upplyst om den ­aspekten tror jag att många skulle vilja göra ett mer hållbart val, säger hon.

Det kan vara stora skillnader på hur mycket klimat- och miljöpåverkan transporten av en e-handelsvara har. En sak som spelar roll är tid.
– Expressleveranser är svårare att göra på ett klimateffektivt sätt, säger Camilla Hållén.

Tidspress leder till att bilarna som ska transportera varorna kör halvtomma eller att deras rutter inte kan optimeras för att ta flera kunder på samma resa. Snabbhetskrav kan också innebära att saker fraktas med sämre transporter, som flyg, om du köper från utlandet.

I klimathänseende är flygtransporter en katastrof.
– Det har stor betydelse jämfört med om man köper något från ett lager i Sverige, som har fraktats hit med båt från samma tillverkningsland, säger Camilla Hållén.

Och faktum är att vi faktiskt inte har så bråttom med att få hem ett par nya skor, påpekar Sharon Cullinane, brittisk forskare och professor i hållbar logi­stik vid Handelshögskolan i Göteborg.
– De flesta undersökningar som har gjorts i Sverige visar att kunderna kan tänka sig att vänta. Men ­företagen verkar tro att de inte är villiga att göra det. Så de vill leverera snabbt och ger inte kunden något alternativ, säger hon.

130 000...

... ton kläder och tyger transporteras in i ­Sverige varje år, det är ungefär 15 kilo per ­person. Nästan all kläder vi köper är ­importerade och tillverkade i Kina, Turkiet, Pakistan eller Indien. Det är inte ovanligt att ett klädesplagg genomgått en transportkedja på över 15 steg för att odlas, vävas, färgas, sys, distribueras och säljas. Dessutom kan de olika produktionsstegen ske i olika länder.


Källa: Naturskyddsföreningen

Näthandeln har potential att minska vår totala transportmängd och dess utsläpp, men det kan också bli tvärtom.
– Kan man få bort inköpsresor med bil och i stället ersätta dem med mer effektiva godstransporter ­kommer det att innebära minskad klimat­påverkan, säger Camilla Hållén.

Exempelvis så här: Det är bättre att beställa hem matvaror på nätet om alternativet är att du tar din egen bil – ett väldigt ineffektivt sätt att transportera varor – för att handla i en butik. Men om du klickar hem maten i stället för att cykla till butiken eller handla när du ändå reser hem från jobbet blir din nätbeställning en klimatförlust.

Samma sak gäller för hemleveranser kontra leverans till utlämningsställe. Om du annars skulle ha tagit bilen till utlämningsstället är hemleveransen sannolikt ett klimatbättre alternativ. Men det är ännu bättre att hämta paketet med cykel, eftersom transportföretaget ändå åker till utlämningsstället med andra försändelser.

Det spelar förstås också roll hur en hemleverans sker, en fråga som har hamnat på dagordningen under coronakrisen, då paket ända fram till dörren har blivit grejen.
– Bara i april har vi anlitat 250 nya chaufförer och gjort 50 procent fler leveranser än vi räknat med, säger Simon Strindberg kommunikationschef på företaget Budbee, som har stora kunder som Nelly och Apotea.

Budbee är en så kallad ”last mile”-leverantör, som tar emot paket i en terminal och kör småleveranser korta sträckor för att kunder ska kunna få dem till dörren och slippa gå till ett utlämningsställe. Som kund bestämmer du själv när du vill ha leveransen.

Budbee använder dieselbilar, cyklar och elbilar – de senare delvis drivna av el från solceller på taket av en av deras lager­byggnader, uppger Simon Strindberg. Än så länge är det dock främst diesel­bilar som används.
– Men målet är att vara fossilfria i slutet av 2020, säger Simon Strindberg.

Det har blivit vanligare att företag låter retur­paket skickas till Baltikum, där de packas upp och kontrolleras manuellt. Även om det innebär extra sträckor blir det billigare då löner är lägre här än i Sverige. Kritik mot detta har fått en del klädföretag att börja ifrågasätta det onödiga paketskickandet.

En annan del av nätshoppingens miljöpåverkan är returerna. Vissa modebutiker har en returgrad på 50 procent. Enligt professor Sharon Cullinane, som forskar på returer och deras roll i e-handelns hållbarhetsekvation, kan returernas miljö- och klimatavtryck mycket väl vara större än leveransernas, då returlogistik är ett eftersatt område. Men eftersom det i dag inte finns tillförlitlig statistik över volymer vet vi inte.

Hon har också sett i sin forskning att de flesta konsumenter inte alls bryr sig om vad det innebär att skicka tillbaka en vara.
– Många tror att paketet försvinner i tomma intet. I själva verket krävs det långa transporter och faktum är att en del returer skickas till andra länder långt bort för att först packas upp, för att arbetskraften är billigare där, säger Cullinane.

Camilla Hållén och hennes utredare föreslår i sin rapport en rad åtgärder för att ta tag i hållbarhetsaspekten av paket som skickas hit och dit. Bland annat tycker de att det mest miljövänliga fraktalternativet ska vara förvalt vid beställning på nätet och att e-handelsföretag ska bli tvungna att ge kunderna information om klimatpåverkan från olika fraktalternativ.

Kraftig ökning av e-handel

  • E-handeln har ­exploderat de senaste åren. Över en tioårsperiod har omsättningen fyrdubblats.
  • Under första kvartalet 2020 ökade försäljningen med 16 procent, sannolikt beroende på corona­krisen. Allra mest ökade apoteksvaror, med 37 procent, och dagligvaror, med 27 procent. Experter förväntar sig att ökningen kommer att fortsätta.
  • En stor del av e-handelsleveranserna sker genom den vanliga postgången.
  • Det saknas i dag tillförlitlig statistik över de trafik- och transportvolymer som e-handeln ger upphov till.
  • Elfordon och andra mer miljö­vänliga fordon i stället för last­bilar anses av experter vara ett av sätten att minska miljö­påverkan av e-handelns ­transporter.
  • I Regeringens nationella klimatmål för transportsektorn ingår förutom att byta till elfordon och biodrivmedel också att effektivisera så att det blir färre körda kilometer.

Källa: E-barometern, ­trafikanalys. ­

Men det är inte alla som håller med om att mer information är den bästa lösningen.
– Om informationen är korrekt, så ja. Men så är tyvärr inte alltid fallet. Och ibland är det värre att få felaktig information än att inte få någon alls, säger Sharon Cullinane.

Hon påpekar att det är väldigt svårt att räkna ut miljö- och klimatavtryck av frakt – det finns mängder av beräkningsmodeller. Och de nätbutiker som säger att de kan det har inte ­nödvändigtvis rätt.
Det finns även annat än själva transporterna som skulle kunna ändras för att skapa bättre förutsättningar. Till exempel möjlighet att få hemleveranser utan att man själv måste vara hemma.
– Om du kan få varor levererade i och upphämtade i ett skåp vid ditt hem så att fraktföretagen kan planera bättre, då tror jag att det kan bli framtiden, säger Sharon Cullinane.

Vanligast med båtfrakt

Flyg ger ­absolut högst ­klimat­påverkan, men de allra flesta varu­transporterna sker med containerfartyg. Det är ett relativt energi­effektivt sätt att transportera prylar, men för att minska utsläppen måste det fossila bränslet bytas ut mot ett förnybart driv­medel. Vägtransporterna kan minskas genom att frakta mer gods via järnväg eller lasta mer i varje lastbil. Kom ihåg att transporten hem från butiken är helt av­görande. Ofta är resan till och från ­affären, som ofta görs med bil, det steg i transport­kedjan som släpper ut allra mest koldioxid när man slår ut fraktens klimat­avtryck per pryl.

Källa: Naturskyddsföreningen­

I Sverige finns det sådana på några få ställen i anslutning till butiker, men de är mycket vanligare i andra länder. Problemet är att det måste finnas så många skåp då det krävs olika skåp för olika leverantörer, som fallet ofta är i till exempel Storbritannien i dag. Det finns inte tillräckliga incitament för privata bolag att skapa den typen av infrastruktur.
– Det här är kanske något som regeringen behöver fundera över att lösa. Ungefär som telefonhytter förr i tiden, säger Sharon Cullinane. 

Tre olika köp - så fungerar det

Wish.com

klänning, cirka 129 kronor
Wish är en amerikansk e-handels­plattform där du kan köpa lågprisvaror från olika grossister eller tillverkare. Det mesta säljs från Kina, eftersom det är där stora delar av alla prylar och billiga saker tillverkas.

Wish har transportavtal med Postnord. Enligt Peter Hesslin, chef för Postnords inrikes och utrikes transporter, skickar Wish alla varor som går från Kina till Sverige med flygtransport. Det beror på att Wish skickar med brev, eftersom det är det billigaste sättet. Att det fungerar ­beror på att de flesta varor som ­beställs från företaget väger under två kilo, vilket är gränsen för ett brev. Och breven skickas alltid med flyg.

”Detta är inte bara för att det ska gå snabbare, det kan ta 40 dagar med flyg också”, säger Peter Hesslin. Returer skickas tillbaka på samma sätt till Kina.

Nelly.com

stickad NLY Trend-tröja, 399 kronor 
Nelly.com säljer mode på nätet och har enligt dem själva 700 olika ­varumärken, bland annat de egna märkena NLY Trend, NLY Shoes och NLY Lingerie. De tillverkas enligt företaget i Kina, Turkiet, England, Indien, Bangladesh, Italien och Marocko, varifrån de skeppas till försäljningsmarknaderna i Norden.

Returerna skickas från kunden i ­Sverige till ett returcenter i Estland för att sedan skickas tillbaka till det svenska lagret i Falkenberg igen.

Woolpower

strumpor, 179 kronor
Woolpower (tidigare Ullfrotté) gör bland annat underställ och strumpor i sin fabrik i Östersund och skickar dem därifrån med Postnord, som kör paketen med lastbil. 

Returerna skickas tillbaka till ­Östersund på samma sätt.