Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

5 vanliga bedrägerier - så lätt undviker du dem

 

 

 Bluffaktura

Var vaksam och titta en extra gång på fakturan. Tänk också efter om du verkligen köpt något från företaget. Spara dina vanligaste fakturaavsändare i din internetbank om det inte går att ha e-faktura.

 Utebliven vara vid nätköp

Betala helst inte varan innan du fått den. Med faktura eller postförskott betalar du inte förrän du hämtat ut varan. Ett kännetecken för oseriösa företag är betalningssystem med låg säkerhet.

 Bluffmejl

Akta dig för mejl om utlottningar och dra öronen åt dig om du uppmanas att lämna ifrån dig dina kontouppgifter – seriösa företag eller myndigheter ber inte om dina kontouppgifter via mejl. Kom ihåg att inget är gratis och akta dig för saker som verkar för bra för att vara sant.

 Skimning av betalkort

Säkrast är när du själv hanterar kortet och genomför betalningen. På vissa ställen måste du lämna ifrån dig kortet för att betala. Följ då med när kortet dras för att minska risken för att kortinformationen ska stjälas.

 Blocketbluffen

Det kan hända att du inte får en vara du köpt av en privatperson. Be om adress och andra uppgifter om säljaren för att kontrollera. Var misstänksam mot saker som verkar ”för bra”.

Källa: Anders Lindstrand, utredningschef på If Skadeförsäkring