Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Försäkringen gällde bara del av resan

Det är lätt att hamna i kläm mellan försäkringsbolagen om du bokar delar av
resan vid olika tillfällen. Det upptäckte paret Ericsson när de tvingades ställa in resan till Thailand på grund av sjukdom.

Den planerade resan till Krabi i Thailand tillsammans med vännerna fick ställas in när en person i ressällskapet blev hastigt sjuk. Men med utökad reseförsäkring i hemförsäkringen, och avbeställningsskydd från kortet de betalat resan med, räknade Birgitta och Kjell Ericsson med att få pengarna tillbaka för de delar av resan och hotellet som inte gick att avboka. Men riktigt så enkelt var det inte.

– Jag blev förvånad över villkoren i försäkringarna, säger Kjell Ericsson.

Parets hemförsäkring från If Skadeförsäkring gick inte att utnyttja eftersom avbeställningsskyddet i bolagets utökade reseförsäkring bara gäller om den som blir sjuk ingår i samma hushåll, eller om den som insjuknar är det enda planerade resesällskapet.

– Men kortförsäkringen via Eurocard skulle i alla fall gälla i vårt fall, säger Kjell Ericsson. Men även om Eurocards försäkring, som Trygg-Hansa står för, är mer generös när det gäller vem i resesällskapet som får bli sjuk räckte det inte för att få ersättning för hela resan.

För att få ner priset på sin resa hade Birgitta och Kjell Ericsson redan i somras bokat flyget mellan Stockholm och Thailands huvudstad Bangkok. Sista sträckan inrikes, mellan Bangkok och Krabi, bokade paret först någon månad senare när de hittat ett bra pris. Att de bokat resan vid två olika tillfällen innebär att de bara får ersättning för resan mellan Stockholm och Bangkok tur och retur med Eurocards försäkring.

– Det är ingen katastrof för oss att inte få tillbaka allt, men det är något att tänka på i framtiden om man ska göra en långresa och vill stycka upp bokningen för att få ett bra pris, säger Kjell Ericsson.

 

Kolla noga

förstoringsglas

Tänk på att villkoren för avbeställningsskydd skiljer sig åt mellan olika typer av försäkringar och mellan olika försäkringsbolag. Skillnaderna handlar både om vilka resenärer som omfattas av försäkringen och om hur resan ska vara bokad för att försäkringen ska gälla.  

 

Orsaken till att Eurocard bara betalar första sträckan är att det, precis som i de flesta reseförsäkringar, finns en skrivning i avtalet hos bolaget om att resan måste utgå från Norden. Eurocard och Trygg-Hansa anser i det här fallet att hela resan från Stockholm till Krabi skulle ha bokats samtidigt, och dessutom funnits på samma faktura, för att omfattas av avbeställningsskyddet. Makarna Ericssons andra försäkringsbolag, If, har en mer generös tolkning av begreppet.

– Vi har konstaterat att folk bokar och flyger huller om buller, och tittar inte på när olika delar av en resa är bokad. Det viktiga är att avbeställningsskyddet bara kan användas före avresan från Sverige, säger Jenny Rudslätt som är produkt­specialist på If Skadeförsäkringar.

Även konkurrenterna Folksam och Länsförsäkringar gör en liknande tolkning. Hade paret Ericsson haft sitt avbeställningsskydd via en utökad reseförsäkring i Trygg-Hansas hemförsäkring i stället för via sitt Eurocard hade de också fått ersättning för hela resan enligt bolaget, även om inte allt bokats samtidigt.

– Kortförsäkringen är en sak som du får med på köpet. Hur mycket som ingår är upp till banken som ger ut kortet, säger Håkan Franzén som är Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.