Hoppa till innehållet

Guide: Handla till rätt pris

Superpris, chockpris, lågpris. Får ett pris kallas vad som helst? Och vilket pris är det som gäller – det som står på hyllkanten eller det som finns i kassan? Råd & Rön reder ut begreppen.

Publicerad

Det finns en hel del missuppfattningar när det gäller pris, konstaterar Maria Wiezell, konsumentvägledare på KonsumentCentrum.

– Många tror att de har rätt att få köpa en vara till det pris som står i skyltfönstret eller på hyllkanten i butiken. Men om priset är ett annat i kassan är det faktiskt det priset som gäller. Det är vid kassan som du sluter ett avtal och köpet avgörs.

Du har rätt att ångra ditt köp, när du får höra vad man vill ha i kassan för den åtrådda varan. Men du har fortfarande inte rätt att få den till det felskyltade priset. En annan sak är om butiken låter udda vara jämnt och du får rostbiffen, laxen eller vad det nu kan vara till förra veckans kampanjpris.

En annan sak är det också om du misstänker att butiken satt i system att felmärka varor så att du lockas att plocka varukorgen full. Då kan du anmäla butiken till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. På prislappen ska rätt pris stå. Men det är fortfarande priset i kassan som gäller när du ska betala.

 

ettPriset är fritt

Får skärgårdsbutiken ta så hutlöst mycket betalt för fläskkotletterna? I stan är de mycket billigare. Ja, den får ta hur mycket den vill. I Sverige är prissättningen fri. Konkurrensen ska pressa priserna. Om du tycker det är för dyrt kan du gå till en annan butik. Inte så lätt på skärgårdsön, där det kanske bara finns en butik.

Du betalar extra för kotletten för att butiken ska finnas kvar. För dyrare varor lönar det sig att åka en bit till affären. Prissajter på nätet gör det lätt att jämföra priser mellan olika butiker och näthandlare. Inom vissa branscher, som hemelektronik och vitvaror, kan priserna variera kraftigt mellan olika butiker.

Inom andra är priserna påfallande lika var du än handlar. Det gäller för till exempel märkesvaror som väskor och kläder. Leverantörerna får inte sätta ett rekommenderat pris som butiken måste följa. Att det ändå görs är uppenbart men ofta svårt att bevisa.

I Råd & Rön nr 2/2011 skrev vi om joggingskor där en hel bransch kommit överens om att hålla en omotiverat hög prisnivå – exakt samma skor kan köpas till väsentligt lägre priser i England och USA. Något att tänka på inför utlandsresan.

TIPS : Kolla och jämför priser på prissajter på nätet.

 

ettDu har rätt att få veta priset

Priset på en vara som säljs till konsument ska anges tydligt, alltid inklusive moms och alltid skriftligt. Om det tillkommer några extra avgifter ska det framgå. Du ska inte behöva fråga säljaren om vad som gäller. Butiken ska sätta ut priset på en prislapp på varan, på en skylt invid varan eller på en hyllkantsetikett.

Om det saknas ska det finnas en prisfrågeterminal i närheten, där du kan slå in priset. Priser ska också finnas på alla varor i skyltfönster och i annonser. Du ska inte behöva gå in i butiken för att fråga efter priset. Jämförpris ska anges för de flesta varor, alltså pris per kilo, meter, liter, styck eller dos. Det sista kan till exempel gälla tvättmedel.

Jämförpriset anges på en gul etikett på hyllkanten. För varor som säljs i lösvikt räcker det med att kilopriset anges. Det finns några undantag; jämförpris behöver inte finnas på till exempel förpackningar som innehåller mindre än 50 gram, på sallad eller örter i kruka eller på grönsaker med blast.

Tandläkaren, frisören, skönhetsexperten – alla är de skyldiga att ge dig prisförslag före behandlingen. Kemtvätt eller körlektioner; vilken tjänst du än erbjuds ska prisinformation finnas skriftlig, lätt tillgänglig i lokalen eller på webbplats. Om du köper en resa kan researrangören i vissa fall höja priset även sedan du har beställt resan och betalat den.

Det gäller om växelkurser, skatter eller transportkostnader har ändrats kraftigt. Men arrangören av en paketresa får inte ändra priset de sista 20 dagarna före resan. Det måste också stå i avtalet att priset kan ändras.

TIPS : Om prislapp saknas, använd prisfrågeterminalen i butiken.

 

ettRea är inte alltid rea

Att handla på rea blir inte alltid billigare. För att en butik ska få kalla sin försäljning för rea måste den ske under en begränsad tid, varorna ska vara ur det ordinarie sortimentet och de ska säljas till väsentligt lägre priser än tidigare. En tröja för 295 kronor som säljs för 275 kronor är knappast rea.

Med begränsad tid menas högst ett par månader. Hemtex förbjöds av Konsumentverket häromåret att ha sina evighetslånga reor.

Extrapris, superpris, chockpris, nupris – det finns en rik flora av uttryck som antyder att priset är nedsatt. Det stämmer långtifrån alltid. Ett sådant pris får bara användas under begränsad tid och vara väsentligt lägre än det ordinarie för att inte anses vara vilseledande.

Tidigare var det lätt att kolla hur nedsatt ett pris var. Då angavs även det ordinarie priset vid röda extraprislappen. Det förekommer knappast längre. Fråga i butiken hur stor rabatten är. ”Köp tre till priset av två.” Alltifrån avokado till strumpor och t-shirts säljs numera ofta på det viset. Räkna på rabatten; den är många gånger obetydlig.

TIPS : Nedsatt pris – fråga i butiken hur stor rabatten är.

 

ettFast pris eller löpande räkning

Ska du renovera köket? Du kan begära ett fast pris av hantverkaren. Det får inte ändras, men räkna med att hantverkaren lägger på en marginal för oförutsedda saker. Du kan också fråga hantverkaren innan han sätter i gång vad kostnaden per timme är och hur många timmar arbetet kan ta. Om han ger dig ett ungefärligt pris får det inte överskridas med mer än 15 procent. Ifall han ger dig ett fast pris får det inte överskridas alls.

Du kan också betala på löpande räkning. Kom överens om timpris och kombinera gärna med ett högsta pris. Priserna ska vara inklusive moms, och du har rätt att få en specificerad faktura. Det kan vara en fördel att hantverkaren köper materialet, men det är inte självklart att du får ta del av hans rabatt.

I fakturan är han bara skyldig att ange vilket pris han tar för materialet av dig, inte vad han själv betalat. Han har också rätt att ta betalt för sina reskostnader, om det är branschpraxis eller avtalat.

TIPS : Begär skriftligt ett fast eller ungefärligt pris av hantverkaren.