Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Handlaren som slopar direktreklamen

Slopade kampanjbladen men behöll försäljningen. Ica Liljeholmen har gjort det få matbutiker vågat.


Jesper Annell på Ica Kvantum i Liljeholmen har slopat direktreklamen till förmån för Facebook.

Även om handlarnas budget för direktreklam sjunker med ungefär 3 procent år för år fortsätter kampanjbladen från den lokala livsmedelsbutiken att fylla brevlådor och hall­mattor. Ica Kvantum i Liljeholmen i Stockholm har som en av få livsmedelsbutiker valt att helt sluta med direktreklamblad. För att locka kunder till sina veckoerbjudanden satsar butiken i stället på till exempel Facebook.

– Vi satsar ganska mycket på hållbarhet och tittar på olika områden där vi kan minska avtrycket på miljön. Den oadresserade direktreklamen var ett solklart transport- och resursslöseri. Det kändes dessutom gammaldags att skicka ut papper, säger Jesper Annell, kommunikationschef i butiken.

Hamnade i pappersinsamlingen

Hans tjänst kom till i samband med att butiken slutade att skicka ut oadresserade kampanjerbjudanden och ­meningen är att han ska hitta andra sätt att kommunicera med kunderna.
Sedan butiken slopade direktreklamen för snart ett år sedan har man inte kunnat se någon nedgång i försäljningen av kampanjvarorna. Jesper Annell drar slutsatsen att reklambladen inte haft önskad effekt
– För majoriteten fick de nog bara studsa på hallmattan innan de hamnade i pappers­insamlingen, säger han.

Intervjuad i europeiska medier

Totalt sett delade butiken ut cirka 10 000 kampanjblad i veckan tidigare. Att butiken nu slopat utskicken väcker uppmärksamhet. Samma dag som Råd & Rön pratar med Jesper Annell har han gett sju intervjuer med olika svenska och europeiska medier.
– Reklambladen finns överallt och är något man sysslat med länge. Att sluta med dem är ett stort steg, ­säger han.
Ica Kvantum i Liljeholmen skickar fortfarande ut adresserad reklam i pappersform till sina bonuskunder.