Hoppa till innehållet

Jan Bertoft: Det finns skäl att vara optimistisk

EU är bättre på konsumentfrågor än du tror tycker Sveriges Konsumenters generalsekreterare.

Publicerad

Jan Bertoft är generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Matsäkerhet, bankärenden, reklamationsrätt, integritet, e-handel, kemikalier – allt ingår i allas vår vardag. Och styrs av EU. Vi tänker inte alltid på det, men nästan all lagstiftning kring vår tillvaro som konsumenter bestäms i Bryssels bastanta kontorskomplex. Inte bara av illvilliga byråkrater, som brexitörer och andra gör gällande, utan av det folkvalda parlamentet och regeringarna i Ministerrådet. Deras makt över vår vardag har ökat.

Det har också respekten och förståelsen för hur vi konsumenter har det.

Jo, faktiskt.

Det kan jag säga efter att i dryga 30 år ha haft privilegiet att jobba med konsumentfrågor. Som journalist, som kommunikatör och sedan 2004 som ”konsumentaktivist” och generalsekreterare.

En hel del i EU har varit genuint korkat. Jordbrukstödets ålderdomliga utformning liksom diskussionerna om matens utseende, snarare än dess kvalitet, är klassiska exempel. Mycket är helt otillräckligt. Bryssel lär husera 10 000 lobbyister, men bara ett 50-tal slåss för konsumentintresset. Bönder, banker, internetbolag och handel har stort inflytande, ofta med sysselsättning och konkurrenskraft som argument för att köra över konsumenterna.

Men med tiden har det blivit bättre.

Låt mig bara först döda myten om att Sverige alltid är bäst. Det är vi inte längre. EU har lyft många länder, framför allt i östra Europa. Vissa av dem, tillsammans med länder som Frankrike, Portugal, Italien och Tyskland, har i dag mycket tuffare krav på vad företag får göra. När det gäller till exempel telefonförsäljning, sms-lån och rätten att häva ett köp har Sverige haft en ganska tam lagstiftning.

Med det finns ändå en hel del för de svenska konsumenterna att glädjas åt:

  • Vi har fått bättre reklamationsrättigheter när vi köper varor.
  • Vi har fått världens strängaste kemikalielagstiftning (som ändå behöver bli mycket bättre).
  • Vi har fått bättre kontroll av våra personuppgifter, genom GDPR.
  • Vi har fått krav på att livsmedelsmärkning ska vara läsbar och detaljerad.
  • Vi har fått större möjligheter att få pengar tillbaka om ett flyg ställs in.
  • Vi har fått ett system för tvistlösning när vi handlar från andra EU-länder.

Nu återstår bara resten.

Riktigt spännande är det just nu. Kommissionen, alltså de som tar initiativen i EU och som leds av Ursula von der Leyen, har tre rejäla paket med förslag som kommer att förändra vår vardag – Gröna given, Jord till bord och Konsumentagendan. Där finns krav på halvering av bekämpningsmedel och antibiotika i jordbruket, på att 25 procent av odlingsmarken ska vara ekologisk och på en fungerande – och rättvis – grön omställning.

Visst – det är en lång resa till beslut och vägen dit kommer att vara full av lobbykanonader och domedagsprofetior. Men kommissionen och parlamentet verkar ha en ny, lyssnande inställning – och kan ofta vara radikala på ett sätt som var omöjligt för bara några år sedan. Det beror mycket på klimatkrisen, där EU har utfäst sig att vara bäst – och samtidigt vara konkurrenskraftiga, innovativa och skapa välstånd.

Poletten har trillat ner, tycks det. Det som är bra för konsumenterna är bra för alla. Den nya utvecklingen ger mig skäl att vara hyfsat optimistisk. Även om vi inte kan vara naiva. Inget är över och klart förrän det är över och klart.

Jan Bertoft är generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

 

Här är mitt...

Bästa köp: Min robusta, treväxlade cykel som jag köpte begagnad, men med tre månaders garanti. Den tar mig till och från jobbet i coronatider. Cykeln är en ofattbart genial uppfinning.

 Sämsta köp: En smörgåsgrill eller en blender eller någon annan av alla de köksprylar som tar irriterande mycket plats i skåpen och som jag köpt i tron att jag skulle använda dem.

 Drömköp: En väl fungerande, slitstark mobiltelefon som är tillverkad med hänsyn till miljö och rimliga arbetsvillkor med delar som går att återvinna. Den ska hålla i minst tio år och mjukvaran ska vara säker från början och inte behöva några uppgraderingar.

 

Detta är en krönika, vilket innebär att de åsikter som uttrycks är skribentens egna.