Hoppa till innehållet

Många skönhetsingrepp oskyddade trots ny lag

Den 1 juli träder en ny lag i kraft som ska reglera skönhetsingrepp. Lagen ska göra det tryggare för konsumenter – men många behandlingar är ännu oskyddade.

Publicerad

En kvinna

Lagen kommer till exempel inte att omfatta utebliven effekt, som till exempel att du fortfarande är rynkig efter en rynkbehandling.

Den nya lagen innebär bland annat att det bara är läkare, tandläkare och sjuksköterskor med specialistkompetens som får utföra ingreppen, att de likställs med hälso- och sjukvårdsbehandlingar och ställs under tillsyn för inspektionen av vård och omsorg. Dessutom inför en åldersgräns på 18 år och behandlingar får inte genomföras på direkten, utan betänketid ska finnas.
– Äntligen har vi fått en reglering för vissa skönhetsbehandlingar. Det är jättebra att vem som helst inte längre får utföra dem, att det regleras av patientsäkerhetslagsstiftningen och att det finns åldersgräns och betänketid, säger Maria Wiezell, som är konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter och som har varit remissinstans under arbetet med att ta fram lagen.

Men hon tycker att lagstiftarna inte har gått tillräckligt långt. Lagen reglerar bara kirurgiska ingrepp eller injektioner som går under det översta hudlagret. Många behandlingar – som till exempel tatueringar, kosmetisk pigmentering, vitamininjektion och icke kirurgisk hårtransplantation – omfattas inte. Här får vem som helst fortfarande utföra behandlingarna. Dessutom räknas det bara som felbehandling om skador uppstår, inte om konsumenten blir missnöjd med resultatet.
– Har du gjort en rynkbehandling för att få slät hy och du efteråt är lika rynkig som före kan du inte få någon ersättning, säger Maria Wiezell.

Hon säger att hon gärna hade sett att lagen hade blivit lite mer lik konsumenttjänstlagen, där företaget bland annat har skyldighet att avråda från en åtgärd som inte gör någon större nytta, att samråda med konsumenten och ta till vara på konsumentens intresse. Om fel uppstår vid en tjänst som regleras av konsumenttjänstlagen så är de skyldiga att åtgärda skyndsamt och du kan i vissa fall få skadestånd för merkostnader på grund av fel i tjänsten.
– Vad händer om resultatet inte blir som utlovat eller som konsumenten förväntat sig? Det regleras normalt av konsumenttjänstlagen men eftersom den inte omfattar skönhetsbehandlingar kan den avtalas bort. Företagen kan till exempel friskriva sig genom att inte kunna garantera någon effekt, säger Maria Wiezell.