Hoppa till innehållet

Miljonlotteriets säljare blåljuger

Miljonlotteriet har tidigare fått kritik för sina försäljningsmetoder. Nya uppgifter visar att deras metoder liknar rena bedrägeriförsöken.

Publicerad

När konsumentvägledaren Maria Wiezell var ute och handlade i höstas blev hon kontaktad av Miljonlotteriets gatuförsäljare.

– Jag blev tillfrågad om jag ville ha en lott, och jag sa ”javisst”, säger hon. Hon ombads skriva på ett papper, men försäljaren höll handen över toppen på pappret.

– Då drog jag pappret till mig och såg att det stod ”prenumerationsavtal” där han hållit handen. Jag frågade varför det stod så.

Men säljaren sa att det inte handlade om en prenumeration utan bara om köp av en lott. Maria Wiezell bad att få med sig avtalet hem för att kunna läsa det i lugn och ro. Det fick hon inte. Säljaren ifrågasatte i stället varför hon ville läsa avtalet när det bara handlade om en lott.

– Men längst ner på pappret stod det att jag skulle skriva på att jag läst och förstått och godkänt avtalet, säger hon.

Farsartat

På Miljonlotteriet har man tidigare sagt att deras säljare alltid informerar kunderna om att det handlar om prenumeration av lotter, och att det är olyckligt om kunderna inte uppfattat det.

Men enligt Maria Wiezell var det snarare tvärtom; hon som påpekade att det var en prenumeration, medan säljaren bedyrade att det handlade om ett engångsköp.

– Det hela blev till slut helt farsartat. Det var som den där Monty Python-sketchen med den döda papegojan. Jag frågade varför det stod prenumeration och han insisterade på att det inte var det, säger Maria Wiezell.

Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt säger att beteendet inte är generellt för deras säljare, utan att det endast var några säljare som betedde sig illa och att problemet nu är åtgärdat.

– Det handlade om ett par personer som satte det här i system. Vi ska inte behöva använda sådana här metoder, säger han.

Medger ångerrätt

För Maria Wiezell slutade historien med att hon ryckte åt sig pappret och cyklade därifrån, med försäljaren skrikandes efter sig. När hon kom hem läste hon igenom hela avtalet, och på baksidan stod det under rubriken ”ånger av lotter” att ”vi följer de regler som omfattas av konsumentköplagen”.

– Men det står inget om ångerrätt i konsumentköplagen; man har ingen rätt att ångra sig enligt den. Och även om det hade stått distans- och hemförsäljningslagen så gäller den varken lotter eller försäljning som sker på gatan, säger Maria Wiezell.

Ludwig Alholt säger att deras regler är generösare än de som finns i konsumentköplagen.

– Alla har ångerrätt i 14 dagar, oavsett om man har köpt lotten på gatan eller inte, säger han.

Maria Wiezell säger att hela historien visar hur viktigt det är att man inte låter sig luras av vad en försäljare säger eftersom man inte kan bevisa vad som sagts.

– Det enda man kunde visa här var det som stod på pappret, det vill säga ”prenumeration”, säger hon.

Från och med i sommar kommer ångerrätten även att omfatta försäljning på gatan. Men problemet är att det knappast hjälper om inte kunden själv har insett att det handlar om en prenumeration eller ett abonnemang.

– Så länge det finns företag som har uppsåt att lura folk finns det kryphål; de blir bara smartare i snacket, säger Maria Wiezell.

Text: Annika Berge