Hoppa till innehållet

Så får du flyt på flytten

Att flytta är inte gjort i en handvändning. Du ska rensa, sortera, välja flyttfirma, packa och adressändra. Men med god planering får du ordning på kaoset.

Publicerad

ett Rensa och sortera

Flyttar du från en mindre bostad till en större är rensningsarbetet förmodligen ganska enkelt. Då har du inga problem med att få plats med dina möbler, böcker, kläder och saker på det nya stället. Men ska du flytta till mindre gäller det att rensa. Mät utrymmet i nya bostaden så att du vet var du kan få plats med möblerna. Det som inte får plats kan du sälja vidare eller skänka till en secondhandbutik. Det som är utslitet kör du till återvinningscentralen. 

  

två Packa

Ska du packa allt själv? I så fall får du tigga banankartonger i mataffären eller köpa flyttkartonger. Anlitar du en flyttfirma får du låna kartonger av dem. En kartong per kvadrat­meter i din nuvarande bostad är ett ungefärligt mått på vad som brukar behövas. Tänk också på att skaffa papper att slå in glas och porslin i om du inte har gott om gamla dagstidningar hemma. Märk gärna kartongerna, så att du vet vad som är i dem, och till vilket rum de ska. Även om du tror att du minns vad du packat i varje låda är risken stor att du glömmer.

  

tre Anlita f­lyttfirma

Enklare – men dyrare – än att packa själv är att anlita en flyttfirma. Ta in offerter från flera firmor och välj en som använder sig av Bohag 2010. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Kolla även Råd & Röns Svarta listan, så att flyttfirman inte finns med där. När du har bestämt dig ska ni skriva avtal där priset och arbetets omfattning anges. Specificera om du har möbler som är särskilt tunga eller kräver specialbehandling, till exempel en antik spegel. Du har rätt att avbeställa tjänsten fram till 15 dagar före flytten och behöver då inte betala något. Bokar du av senare får du betala viss ersättning, max tio procent av priset. Tjänster som bokas på nätet omfattas vanligen av ­ångerrätten, men det gäller inte flyttjänster.

  

fyra Anmäl att du ska flytta

Hos Skatteverket anmäler du att du ska flytta och anger din nya adress. Det kan du göra på webbplatsen eller på en pappersblankett. Har du barn som du har delad vårdnad om kan du samtidigt ge den andra ­föräldern möjlighet att lämna samtycke till flytt­anmälan för barnen. Skatteverket lämnar din nya adress till exempelvis landsting, Försäkrings­kassan, CSN och Pensionsmyndigheten. Men till släkt och vänner, föreningar och tidningar du prenumererar på måste du själv meddela din nya adress. För att din post ska eftersändas gör du en anmälan hos Svensk adressändring. Eftersändningen gäller i ett år och kostar 498 kronor.

  

fem Abonnemang och försäkring

Abonnemang på till exempel el, tv och bredband måste du flytta. Liksom hemförsäkringen. Är för­hållandena annorlunda i din nya bostad? Bredbands­avgiften kanske ingår i hyran? Då måste du säga upp dina egna avtal i tid. Om du har tecknat ett längre avtal på ett eller flera år är en flytt inte skäl att slippa betala. Kolla också hur mobiltäckningen är där du ska bo. I vissa fall kan det vara bättre att byta operatör. Om du byter boendeform måste du ändra i hemförsäkringen. Flyttar du från hyresrätt till bostadsrätt måste du ha ett bostadsrättstillägg. Och flyttar du till villa ska du skaffa en villaförsäkring.

 

 

Utnyttja rutavdrag

Du har rätt till ­rut­avdrag för flytt av bohag från din gamla bostad till den nya. Avdraget gäller ­kostnaderna för hela flyttjänsten: packning, uppackning, lastning och lossning. Du har också rätt till avdrag för flytt till och från ett förråd, om du måste magasinera möbler som ett led i flytten. Dessutom har du rätt till rutavdrag för flytt- och inflyttningsstädning.

Lämna garderoberna?

I allmänhet ska allt som är ­fastmonterat – skåp, hyllor, tvätt­maskiner och diskmaskiner – lämnas kvar i huset eller lägenheten när du säljer. Lösa saker, till exempel ­garderober, kan du dock få ta med dig. Kom överens med köparen om vad som ska lämnas kvar, och ­eventuell ersättning för detta.