Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Slopad mängdrabatt minskar matsvinnet

Genom att anpassa sina erbjudanden kan butikerna hjälpa sina kunder att slänga mindre mat. Det visar en ny undersökning.

Publicerad

Hur butiken utformar sina mängdrabatter har betydelse för hur stort matsvinnet blir hemma hos kunden.

Tydligare prisinformation och slopade mängdrabatter i matbutiken kan minska svinnet hemma i köket visar en studie som Livsmedelsverket har låtit genomföra. I studien har man genom att titta på försäljningen i butik och genom att intervjua kunder om hur mycket mat de kasserar kommit fram till att butikerna genom att anpassa sina erbjudanden kan hjälpa kunderna att slänga mindre mat.
– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz i ett pressmeddelande.

Det som studien visar är bland annat att det spelar roll hur butiken utformar sina mängdrabatter där kunden får ett lägre pris om hen köper till exempel två varor av samma sort i stället för en. Det mest effektiva sättet att minska svinnet är att ge samma rabatt även för köp på enskilda varor vilket minskade försäljningen, och därmed svinnet, med 18 procent. Men även att göra jämförpriset mer tydligt bidrog till att färre köpte mer matvaror än de kunde äta upp.

Rekommendationen från studien till dagligvaruhandeln är att minska antalet mängdrabatter, främst på varor med kort hållbarhet.