Hoppa till innehållet

Svart fredag lockar unga

Var fjärde svensk ser fram mot readagen Black Friday. Samtidigt vet många inte vad de ska köpa och besluten styrs mycket av ­annonseringen som sker i samband med rean.

Publicerad

Hemelektronik är populärt på Black Friday och många spontanköper sådant som de tycker verkar billigt.

På senare år har den amerikanska traditionen med en stor readag sista fredagen i november fått fäste även i Sverige. Enligt en rapport från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet ser så många som 25 procent av svenskarna fram mot readagen och planerar att handla något.

Rapporten bygger på en webbenkät utförd bland 1 000 personer. Störst är intresset hos dem mellan 18 och 29 år, där 38 procent uppger att de tänker handla i samband med Black Friday. I andra änden av skalan finns de mer seniora konsumenterna i gruppen +65 där bara tio procent uppger att de planerar inköp.

Intresset är störst hos personer som tjänar under 100 000 kronor per år. Den som tillhör den här gruppen har dubbelt så stor sannolikhet att handla på rean jämfört med svensken i genomsnitt. Att det är så hänger enligt rapporten delvis ihop med att de med lägre inkomst ofta tillhör den yngre gruppen i undersökningen.

Forskarna kan inte se några skillnader mellan könen när det gäller intresset för att handla på Black Friday. Däremot är det en stor skillnad mellan könen kring om man ser readagen som en start på julhandeln eller inte. 19 procent av kvinnorna planerar att handla julklappar medan motsvarande siffra för männen bara är 4 procent. 

Ska man tro rapporten är det få planerade inköp under Black Friday. I stället låter nästan hälften (48 procent) av de tillfrågade annonseringen kring dagen och vad de uppfattar som billigt styra inköpen. För dem som har en plan för vad de tänker handla ligger hemelektronik och kläder i topp.

För att vara säker på att det som ser ur som ett fynd verkligen är det gäller det att vara vaksam. Prisjämförelsesajten Prisjakt följer prisutvecklingen för olika varor och har kunnat konstatera att en hel del produkter inte blir billigare på Black Friday, utan tvärtom kan kosta mer än dagarna före. Enligt Prisjakt har den genomsnittliga prissänkningen under Black Friday de senaste åren varit sju procent för de varor de följt och ungefär 14 procent av varorna har blivit dyrare i stället för billigare under rean.