Hoppa till innehållet

Tvister: Yogakursen flyttades till nätet

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Det var dags för mamma-baby-yoga och Saida bokade in sig för åtta tillfällen hos Altromondo Yoga i Stockholm. Kursen kostade 2 000 kronor och skulle hållas i företagets yogastudio. Men efter ett par veckor stängdes den ner på grund av pandemin och gjordes om till en onlinekurs, utan att deltagarna fick besked om det i förväg. Tre kurstillfällen skulle hållas senare i studion och de bokades om till nya datum, också utan att deltagarna fick en chans att godkänna detta. Men Saida ville inte komma till yogastudion när den öppnat igen. Hon ansåg att hon hade missat tre kurstillfällen och ville ha tillbaka 750 kronor av kursavgiften. Altromondo Yoga ville inte ersätta henne eftersom de ansåg att de hade gett Saida chans att slutföra kursen, om än på annat sätt.

Arn säger att Konsumenttjänstlagen gäller i det här fallet. Lagen säger att en tjänst är felaktig om den avviker från vad parterna har avtalat. I det här fallet hade Altromondo inte rätt att förändra kursinnehållet som de gjort utan Saidas godkännande. Hon har därför rätt att häva avtalet och Altromondo ska betala tillbaka 750 kronor till henne. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här