Hoppa till innehållet
Läs mer

Övertalades byta telefon

Lisbet nekades öppet köp.

Publicerad

Lisbets gamla Iphone krånglade, så hon gick till en Teliabutik för att köpa en ny. Säljaren övertygade henne om att köpa en Androidmodell i stället – en Samsung Galaxy S9. Hon bad honom att hjälpa henne flytta simkortet från sin gamla telefon till den nya och det gjorde han så gärna. Säljaren sa inget om att hon då skulle mista sin rätt till öppet köp. Han öppnade förpackningen och la in kortet i den nya telefonen samtidigt som han tog betalt och gav henne kvittot. Väl hemma insåg Lisbet att hon inte begrep sig på telefonen, hon var van vid en Iphone. Hon krävde att få utnyttja öppet köp och lämna tillbaka den. Telia Company AB sa nej eftersom öppet köp inte gällde då förpackningen brutits. Det stod på kvittot. 

Arn säger att Lisbet fick information om öppet köp med kvittot först då förpackningen brutits. Telia Company AB ska betala Lisbet vad hon gett för telefonen mot att hon lämnar tillbaka den. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här