Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Kundklubben kartlägger dig

Du har förmodligen ett kundklubbkort i plånboken, säkert flera. Men vem tjänar mest på medlemskapet – du eller butiken?

kundklubb

Åhléns har en kundklubb, liksom Ikea, SAS, H&M, Apotek Hjärtat och K-Rauta. Alla branscher lockar med extraerbjudanden och bonusar för att få dig som lojal kund. Men det är kanske inte så lönsamt som du tror. Ofta behöver du handla för ett par tusen kronor för att få 50 kronor i bonus. Du godkänner också att företaget säljer dina personuppgifter vidare till sina samarbetspartner och andra bolag.

Medlemsvillkoren är ofta ganska långa och snåriga.

– Det är svårt att hålla koll på kundklubbarnas villkor, säger Magnus Söderlund, professor i magnus söderlundföretagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Många medlemmar tycker nog att det är tråkigt.

– Jag tror inte att ”Facebookgenerationen” bryr sig så mycket om villkoren. Man har vant sig vid att företag på nätet, som Google och Amazon, registrerar många uppgifter. Och då accepterar man att fysiska butiker också spar våra köpvanor.

All information om medlemmarnas köp som kundklubbarna registrerar representerar ett värde för butiken, säger Magnus Söderlund.

– Den kan säljas vidare till tredje part. Ett flygbolag kan till exempel samarbeta med hotell och hyrbilsföretag och skicka erbjudanden till dig som är anpassade efter den plats du ska flyga till.

Magnus Söderlund efterlyser enkla system där kundklubbsmedlemmar kan få ut sin information.

– Det förvånar mig att inte fler protesterar mot den här registreringen, för registren kan alltid missbrukas och det kan bli känsligt för vår integritet.

Louise Wihlborg, manager för Ikea Family i Sverige, som har drygt 2,8 miljoner medlemmar:louise wihlborg

– Den största fördelen för kunderna är att de får det lilla extra, med till exempel erbjudanden, förhandsinformation och seminarier om heminredning. Och fördelen för Ikea är att vi får många kunder som har valt att vara lite mer lojala. Många hade säkert varit lojala ändå, men med en kundklubb kan vi skapa en annan relation, säger hon.

Enligt Louise Wihlborg jobbar företaget stenhårt för att uppgifterna i medlemsregistret inte ska komma i orätta händer.

– Vi är väldigt restriktiva med uppgifter som vi delar med våra samarbetspartner, säger hon.  

Hon berättar att Ikea har valt att ha väldigt korta medlemsvillkor – cirka en halv A4-sida – för att förhoppningsvis alla ska läsa dem innan de blir medlemmar. 

Annika Sundmalm, chef för CRM & Kundinsikt på Åhléns medlemsprogram med drygt 2,2 miljoner medlemmar:

– Medlemmarna får olika förmåner, erbjudanden och bonus på allt de handlar, det är den största fördelen för dem. Vissa hade säkert handlat på Åhléns ändå, men via medlemskapet kan vi bygga en mer långsiktig relation.

Enligt Annika Sundmalm säljer Åhléns inte data vidare.

– De enda som får tillgång till medlemsinformationen är företag som utför tjänster för oss, till exempel tryck av vårt medlemsbrev.

ingrid-jacobsson_byline
Ingrid Jacobsson
Text
radron@radron.se
Shutterstock
Foto

 

 

Läs igenom villkoren noga

  • Läs igenom medlemsvillkoren innan du blir medlem så att du vet vad du lusläsaaccepterar. Blir du medlem anses du ha godkänt villkoren – även om du inte har läst dem.
  • När du blir medlem registreras dina personuppgifter. Uppgifter om dina inköp lagras hos företaget.
  • Medlemskapet innebär ofta att företaget kan dela med sig av din information till andra företag.

 

Prenumerera
pren445_teaser

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Handeln
loggor

Falsk valfrihet i butiken

Få multinationella ­storföretag står bakom många märken – även ­konkurrerande varumärken kan ha samma ägare.

Försäkringar
försäkringar

Se upp för kryphålen

Det finns försäkringar för det mesta. Men se upp för undantagen, de kan göra att du inte får någon ersättning alls.

Granskning
allergi

Feg märkning

Allt fler företag försiktighetsmärker sina produkter med ”kan innehålla spår av”. Det gör det svårare för allergiker att handla.

Handeln
loggor

Falsk valfrihet i butiken

Få multinationella ­storföretag står bakom många märken – även ­konkurrerande varumärken kan ha samma ägare.

Försäkringar
försäkringar

Se upp för kryphålen

Det finns försäkringar för det mesta. Men se upp för undantagen, de kan göra att du inte får någon ersättning alls.

Granskning
allergi

Feg märkning

Allt fler företag försiktighetsmärker sina produkter med ”kan innehålla spår av”. Det gör det svårare för allergiker att handla.