Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Så tar du hand om batterierna på vintern

Elektriska cyklar, gräsklippare och båtmotorer har blivit vardag. När batteridrift blir allt vanligare gäller det att ta hand om batterierna rätt för att få dem att hålla länge. 

elcykel

Skydda cykelbatteriet från hög värme och förvara det ­laddat till hälften över vintern.

Ett dött batteri i bilen, båten eller robotgräsklipparen är extremt irriterande.
I värsta fall måste du köpa ett nytt, och ett modernt litiumjonbatteri till en el­cykel eller en gräsklippare kan kosta ett par tusen kronor. Men det är inte svårt att ta hand om batteriet på rätt sätt, det gäller bara att veta hur man gör. Vi satte oss ner med Anton Nytén, teknikchef inom batteriteknik på konsultföretaget Etteplan för att reda ut hur vi får våra batterier att hålla bäst.

anton nytén

Anton Nytén jobbar med batteriteknik och stöter på många felaktiga föreställningar om hur batterier ska tas om hand.

För det första gäller det att skilja på olika typer av batterier. I bilar och båtar är det vanligt med blybatterier, medan trädgårds­redskap och el­drivna cyklar och mopeder i dag nästan ute­slutande använder olika typer av ­litiumjon­batterier.

Om du inte ska använda ett batteri under en längre tid är det bäst att koppla ur det genom att lossa ena polen eller ta ur det ur prylen det sitter i. Då minimerar du risken att batteriet laddar ur när du inte använder det. Torka av batteripolerna eller kontakterna när du lägger undan batteriet. Alla batterier mår bra av att förvaras torrt och inte för varmt, mellan 5 och 25 grader är bäst, enligt Anton Nytén.

Så långt är det lika, den stora skillnaden ligger i hur batterierna ska vara laddade när de förvaras. Ett bly­batteri mår bäst av att förvaras fulladdat, då kan det även ligga i minusgrader. Men skulle det laddas ur kan det frysa och bli förstört.

Batterier i båt eller bil ska du se till att ladda fullt när du lämnar dem på hösten. Sedan ska du se till att ladda dem ett par gånger under vintern, den lilla extra omtanken gör att batterierna håller längre än om de laddar ur.

Ett litiumjonbatteri förvaras däremot bäst laddat till ungefär 50 procent. När det är ful­laddat pågår reaktioner i batteriet som är dåliga för livslängden. Inför vintern är det alltså smart att ladda batteriet fullt och sedan använda ungefär halva kapaciteten innan du lägger undan det
– Det måste inte vara exakt 50 procent, det ­viktiga är att det inte blir djupurladdat, för då kan det ta skada, eller helt ­fulladdat, för det förkortar livslängden, säger Anton Nytén.

Samma sak gäller för litiumjonbatterier i bärbar elektronik, som exempelvis mobil­­ tele­foner. Det är bättre att mobilen ligger laddad till hälften över natten och att du sedan laddar upp den på morgonen. Annars ligger den fullt laddad många timmar per natt och på lång sikt sliter det i ­onödan på batteriet.

Till sist är höga temperaturer skadliga. När du använder batterier värms batteriet upp. Det går inte att göra så mycket åt. Däremot kan du undvika att utsätta det för omkringliggande värmekällor.
– Har du en elcykel som står i solen en längre tid kan batteritemperaturen komma upp i 40–50 grader, det är dåligt. Se till att försöka hålla alla litiumjonbatterier inom 20 till 80 procent av full kapacitet och undvik hög värme, så sliter du inte på dem i onödan, säger Anton Nytén. 

5 myter om litiumjonbatterier

Ett nytt batteri måste laddas fullt och laddas ur ett par gånger
för att nå full kapacitet.

Falskt Batteriet laddas upp och laddas ur under tillverkningen. När du som konsument får batteriet är det redo att användas på vanligt sätt i produkten.

De kan överladdas om de laddar för länge.
Falskt Laddelektroniken tar hand om detta och slutar ladda batteriet när
det är fullt.

Det är bäst för dem att laddas ur helt och sedan laddas fullt.
Falskt Batteriet mår bäst av att ligga mellan 20 procent och 80 procent av full kapacitet, så ladda hellre ofta och kortare stunder.

De minns hur mycket man har laddat dem tidigare.
Falskt Moderna batterier har ingen minnesfunktion. Äldre nickelkadmium- och nickelmetallhydridbatterier kunde behöva nollställas för att kunna nyttja dess fulla kapacitet, men så är det inte med moderna batterier.

De mår bäst av att förvaras i kylskåp.
Falskt Den höga fuktigheten i ett kylskåp är dålig för batterierna. De ska förvaras torrt och svalt.

 

Kan batterier explodera?

Ja, litiumjonbatterier kan explodera. De innehåller en elektrolyt som kan övergå till gasform om batteriet hettas upp. Då byggs tryck upp i ­batteriet och mer värme skapas. Det kan resultera i en termisk rusning, som gör att batteriet ­exploderar och elektrolyten kan an­tändas. Batterierna och laddarna inne­håller ­säkerhets­elektronik som ska hindra detta och vid normal användning ska man inte behöva oroa sig. Kontrollera att ­batterierna är hela varje gång du laddar och ladda gärna när du kan ha uppsikt över batteriet.

 

max-carlgren
Max Carlgren
Text
max.carlgren@radron.se
Shutterstock
Foto

 

 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.
Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant
Test - Robotgräsklippare 2019
robotgräsklippare

Gör snyggaste mattan

Bästa roboten klipper riktigt snyggt och snabbt. Men tre robotklippare stannar inte när de stöter mot dina ben.

Test - Batterier, alkaliska AAA
batterier-aaa-test-råd-rön

Kylan svår för batterierna

Skippa de största och mest kända märkena när du köper AAA-batterier. Råd & Röns test visar att de billigaste är de som vinner i längden.

Test - Batterier
test-batterier-AA_305px

Ladda fjärrkontrollen

De 13 alkaliska batterierna i testet gör generellt bra ifrån sig, men slirar vid hög belastning.

Test - Robotgräsklippare 2019
robotgräsklippare

Gör snyggaste mattan

Bästa roboten klipper riktigt snyggt och snabbt. Men tre robotklippare stannar inte när de stöter mot dina ben.

Test - Batterier, alkaliska AAA
batterier-aaa-test-råd-rön

Kylan svår för batterierna

Skippa de största och mest kända märkena när du köper AAA-batterier. Råd & Röns test visar att de billigaste är de som vinner i längden.

Test - Batterier
test-batterier-AA_305px

Ladda fjärrkontrollen

De 13 alkaliska batterierna i testet gör generellt bra ifrån sig, men slirar vid hög belastning.