Hoppa till innehållet
Bluffvarning Telefonbedrägeri

Konsumentverket utnyttjas för bankbluff

Bluffmakare påstår sig ringa från Konsumentverket och erbjuda hjälp men försöker i själva verket lura till sig dina bankuppgifter.

Publicerad

Konsumentverket varnar för återkommande bedrägeri.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument har märkt en ökning av samtal från människor som hör av sig efter att bedragare ringt och påstått att de representerar Konsumentverket.

Vad som sägs i bluffsamtalen varierar. I vissa fall är det personer som tidigare blivit utsatta för bedrägeri som utlovas hjälp och i andra fall handlar det om påhittade bedrägeri som uppringaren säger sig kunna hjälpa konsumenten med. Det kan handla till exempel om att bli av med ett påhittat abonnemang eller att få hjälpa att få pengar tillbaka efter ett bedrägeri.

För att kunna hjälpa till vill bedragaren att konsumenten ska legitimera sig med bank-id eller uppge sina bankuppgifter.   

Den här typen av bedrägerier är återkommande enligt Konsumentverket som påpekar att de aldrig ringer den här typen av samtal eller betalar ut någon ersättning till konsumenter.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.