Hoppa till innehållet

Tips: Så överlistar du bedragarna

Vi vill tro på människor, men när det gäller sms, e-post och okända personer som ringer upp och frågar efter Bank-id är rådet att vara misstänksam hela tiden.

Publicerad

Telefon

  • En bank eller myndighet ringer aldrig upp och ber dig identifiera dig med bankdosan. Logga aldrig in på ditt Bank-id efter uppmaning från någon utomstående.
  • Var vaksam – är det verkligen du som har initierat samtalet eller den i andra änden?
  • Dubbelkolla alltid att telefonnumret eller mejladressen verkligen går till rätt instans.
  • Ha en låg gräns på hur mycket du kan swisha.
  • Se till att din hemförsäkring täcker id-stöld.

E-post/sms

  • Falska e-postmeddelanden och sms med länkar till webbsidor där du uppmanas att uppge personliga koder eller att lämna andra personliga uppgifter, med syftet att komma över dina pengar. Sms:en ser ut att komma från en seriös avsändare.
  • Det kan också handla om att bedragarna, via sms, vill få dig att ringa ett falskt telefonnummer.
  • E-posten eller sms:et kommer från en avsändare du inte tidigare haft kontakt med eller handlar om varor du inte beställt.
  • Se upp om; meddelandet är skrivet på slarvig svenska och/eller innehåller ett erbjudande som “är för bra för att vara sant”.
  • Klicka aldrig på länkar i sms som du inte är helt säker på kommer från en betrodd avsändare.
  • Använd sunt förnuft. Inget ärende är så brådskande att du måste följa den länk som skickats till dig. Leta i lugn och ro själv upp telefonnumret till avsändaren och ring dem och kontrollera att utskicket stämmer.
  • Logga aldrig in på ditt Bank-id eller signera köp på begäran som kommer via sms.
  • Det framgår alltid i Bank-id vad du skriver under på. Titta alltid noga på den finstilta texten.
  • Om bedrägeriet kommer i form av ett sms så kan du skicka det vidare till nummer 7726 som är operatörernas gemensamma nummer för att ta emot rapporter om spam och bedrägeriförsök.