Hoppa till innehållet
Bluffvarning Falsk e-post

Varning för fakturabluff med Telia som avsändare

Bluffmakare skickar just nu mejl som ser ut att komma från Telia och som lovar pengar tillbaka för en dubbelbetald faktura.

Publicerad

Det här brevet skickades till en av Råd & Röns läsare. Har du råkat ut för bluffmejl eller -sms och vill varna andra så skicka gärna en skärmdump till oss på radron@radron.se.

I ett mejl som ser ut att komma från Telia och som har företagets logga får kunden meddelandet att en faktura har betalts två gånger. För att få pengar tillbaka uppmanas mottagaren att fylla i ett formulär.  Brevet är skrivet på svenska, men slarvigt formaterat utan ordentliga meningar.

För att stressa mottagaren har bluffmakaren satt en tidsgräns på 48 timmar för att kunden ska ha möjlighet att ”få tillbaka sina pengar”.

Hos Telia Companys presstjänst känner man igen bluffen och säger att det är vanligt förekommande att bedragare påstår att en dubbelbetalning skett för att på det sättet lura människor att fylla i ett formulär med känsliga uppgifter.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.