Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Absurt svårt att avbeställa nyhetsbrev

Publicerad

Jag försökte avbeställa en prenumeration på nyheter från Twilfit. Jag klickade på avprenumerera och fick ett meddelande om att jag måste logga in på mitt konto. Om man inte har loggat in tidigare måste man först skapa ett lösenord. Därefter kan jag logga in och avprenumerera. Absurt krångligt! Får det verkligen vara så komplicerat?
/Elisabeth Svalin Gunnarsson

Svar: Adna Jetis, jurist på Konsumentverket, svarar att det finns krav på att marknadsföring via elektronisk post, som till exempel ett nyhetsbrev, alltid ska innehålla en giltig adress till vilken konsumenten kan skicka krav på att marknadsföringen ska upphöra. Eftersom ditt meddelande saknar en sådan adress låter det som om företaget inte uppfyllt de krav som finns för elektronisk marknadsföring. Du kan anmäla företaget till Konsumentverket eller till Nixnämnden, som bevakar hur väl den personliga integriteten respekteras och prövar om reklamen följer god marknadsföringsetik.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.