Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Ändrat avtal skäl för reklamation?

Fråga: Det har skrivits en del om Sonos förändrade användaravtal, som gör att företaget numer anser sig ha rätt att använda kundernas data för marknadsföring och tjänster. Har jag, som har Sonosprodukter från tiden före denna förändring, nu rätt att reklamera dem?

Mikael

 

Svar: Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara i upp till tre år om den inte stämmer överens med vad säljaren har lovat. En inbyggd tjänst som följer med varan torde ha samma reklamationsfrist. Ännu regleras inte digitalt innehåll eller digitala tjänster direkt i konsumentköplagen, men förinstallerad mjukvara har enligt Arns praxis setts som en enhet och omfattas av konsumentköplagen. Ofta står det i avtalet att företaget har rätt att ändra sina villkor, men under den lagstadgade reklamationstiden borde du ha rätt att kunna använda varan enligt de villkor som avtalats från början. Efter det måste du acceptera det nya avtalet eller acceptera att varan inte fungerar som tidigare.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.