Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fritid

Ångra anmälan till dejtingsida

Fråga: Jag har av misstag råkat anmäla mig till en dejtingsida. Nu säger företaget att jag inte kan ångra mig då jag godkänt att tjänsten ska börja gälla direkt. Och enligt deras villkor på hemsidan har jag då ingen möjlighet att ångra mig. Får företaget ha ett sådant villkor?

Svar: Nej. När man beställer en vara eller en tjänst på Internet har man med några få undantag 14 dagars ångerrätt. Ett undantag från ångerrätten gäller tjänster som går att utnyttja fullt ut inom 14 dagar. Så om det du beställt är en tjänst som du kan utnyttja fullt ut inom 14 dagar från beställningen kan företaget begära ditt samtycke till att du inte ska ha någon ångerrätt när tjänsten är utnyttjad. För detta krävs ett uttryckligt samtycke från dig, t.ex. att du bockar i en ruta där du godkänner att du inte har någon ångerrätt om du utnyttjar tjänsten inom ångerfristen. Det räcker inte med att det står i villkoren.

Om det du beställt är en tjänst som sträcker sig längre än 14 dagar kan företaget inte avtala bort din ångerrätt. Men om du uttryckligen begär att en sådan tjänst ska påbörjas under ångerfristen och sedan ångrar dig, har företaget rätt att få betalt för den del av tjänsten som du hunnit utnyttja under förutsättning att du fått information om att du kan bli skyldig att betala ersättning. 

Läs mer om ångerrätten: www.hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.