Hoppa till innehållet
Fråga oss Bilar och fordon

Bilsäljarens rätt att avhjälpa fel

Publicerad

Fråga: Jag köpte en bil hos en bilförsäljare långt från min hemort i somras. Efter ett tag hördes ett konstigt ljud från motorrummet och motorvarningslampan lyste. En verkstad på min hemort konstaterade vad det var för fel och att det måste funnits där redan när jag köpte bilen. Jag tog kontakt med säljaren som sa att jag måste skicka bilen till honom för att de ska bedöma om de är ansvariga för felet. Måste jag verkligen skicka iväg en bil hundra mil bara för att få den reparerad? Jag är i behov av bil dagligen .

Svar: Nej, du kan hävda att det blir en för stor olägenhet för dig och kräva att säljaren låter verkstaden på din hemort reparera felet. Fel som fanns i bilen när den lämnades till dig vid köpet är säljaren ansvarig för. Säljaren har rätt att avhjälpa felet men bara om han kan göra det inom skälig tid och utan kostnader eller väsentlig olägenhet för dig. Säljaren ska också stå för de kostnader, t.ex. hyrbil, som du får på grund av att det är fel på bilen.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.