Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Bedrägeri

Dörrförsäljning av brandvarnare

Fråga: Jag fick besök av en dörrförsäljare som sa att jag  måste köpa ny brandvarnare. Den skulle bara kosta 200 kronor men sedan visade det sig att jag måste betala ett abonnemang för 199 kronor i månaden i 24 månader. Detta för att min mobil ska bli uppringd när brandlarmet går. Kan jag komma ur det här köpet?

Svar: Ja, du kan ångra köpet om det är mindre än 14 dagar sedan du avtalade om abonnemanget . Fick du ingen skriftlig information om din ångerrätt  vid säljarens besök har du kvar ångerrätten upp till ett år. Har ångerfristen gått ut och säljaren påstått att du varit tvungen att byta brandvarnare kan du kräva att få avsluta abonnemanget utan kostnad eftersom du blivit vilseledd.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.