Hoppa till innehållet
Fråga oss Resor och transporter

Ersättning för försenat tåg

Publicerad

Fråga: Mitt tåg blev kraftigt försenat när jag skulle åka i fredags, vilka rättigheter har jag?

Svar: Om du drabbas av ett inställt tåg eller ett tåg som är mycket försenat har du rätt till ersättning. Det kan både vara pengarna tillbaka för biljetten, om du väljer att inte genomföra resan, en ny ombokad resa så snart som möjligt eller när det passar dig bättre. Du kan också ha rätt till ekonomisk kompensation och mat och dryck. Om du är tvungen att övernatta på grund av förseningen kan du dessutom ha rätt till gratis boende och transport till boendet. Vänd dig alltid direkt till tågföretaget för att få den ersättningen du har rätt till.

Vilken ersättning du har rätt till beror på hur lång din tågresa är. För en tågresa som i sin helhet (från ändstation till ändstation, oavsett hur långt du åker) är kortare än 15 mil ska du få ersättning om tåget blir mer än 20 minuter försenat. För tågresor som går utrikes eller är längre än 15 mil ska du få ersättning om tåget blir mer än 60 minuter försenat.

Tänk på att du inte har rätt till ersättning om du har informerats om en försening innan du köpte biljetten, eller om du blir mindre än 60 minuter försenad genom att fortsätta med annan trafiktjänst eller blir ombokad.

Läs mer här:

 

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.