Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Fakturan hamnade i skräpposten?

Fråga: Jag handlade på nätet, med Klarna som betalningsförmedlare. Deras avi, via e-post, hamnade i skräpposten. Detta har medfört att betalningen gått till inkasso eftersom jag struntade i att betala påminnelseavgiften. Vad åligger mig som kund, ska jag bli straffad för att fakturan hamnar i skräpposten? 

Lennart

Svar: Det finns inget uttryckligt förbud mot att näringsidkare skickar en faktura eller en eventuell påminnelse via e-post. Detta under förutsättning att man kommit överens om att fakturan ska skickas på detta sätt. Om brevet hamnar i skräpposten måste man själv hålla koll på.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.