Hoppa till innehållet
Fråga oss Bedrägeri

Får varken varan eller pengarna tillbaka

Publicerad

Fråga: Jag har beställt en tvättmaskin av ett företag på Internet. Jag har betalat tvättmaskinen men inte fått den trots att leveransdatum har passerats med råge. Nu verkar sidan vara nedlagd och jag får inte tag i företaget. Hur ska jag få min tvättmaskin eller pengarna tillbaka? Ska jag polisanmäla företaget?

Svar: Ja, du kan polisanmäla företaget men dessvärre läggs sådana här anmälningar oftast ner. Större framgång kan du ha via www.allabolag.se där du kan hitta namn på de som står bakom företaget och som du kan försöka kontakta. Du kan också kontakta Bolagsverket och få uppgifter om företaget. Lyckas du ändå inte få någon tvättmaskin eller dina pengar tillbaka, kan du göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men om företaget redan har mycket skulder där finns det risk att Kronofogden inte kan mäta ut några pengar till dig och att du bara drar på dig onödiga kostnader.

Har du betalat med kreditkort kan du kräva pengarna tillbaka av den bank som ställt ut ditt kort. Det har man rätt till enligt konsumentkreditlagen. Därför kan det vara klokt att alltid använda kort med kredit för köp på Internet t.ex. med kort med månadsfaktur. Undvik att göra köp där betalning krävs innan leverans av varan.  Innan du gör en beställning av ett företag på Internet så kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter. Testa gärna att ringa eller mejla. Handla gärna från företag som är med i Trygg e-handel. Det visas med en symbol som när man klickar på den går till Trygg e-handel. Googla på företaget så får du reda på om andra konsumenter varit missnöjda.

Läs mer

Om att få pengarna tillbaka via Kronofogden:
https://www.kronofogden.se/Villfabetalt.html

Om Trygg e-handel:

https://www.tryggehandel.se/

Om att handla säkert på nätet:

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/handla-pa-natet

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.