Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Bilar och fordon

Felskrivning gav p-böter, vad kan vi göra?

Fråga: Jag var på Kolmården, parkerade bilen och betalade 100 kronor, men sedan fick vi en p-bot på 400 kronor trots att vi hade betalt. Jag har förklarat för Q-park att jag inte kunde se skillnad på en nolla och bokstaven O när jag skickade in numret via sms. Q-park godtog inte förklaringen. Vad kan vi göra för att få någon att lyssna på oss i stället för att avvisa?

Ullabritt

Svar: Tyvärr har jag inget bra svar på den frågan. Det finns flera liknande fall där parkörer har blandat ihop 0 och O när de har registrerat sitt nummer och Q-park har valt att inte stryka böterna. När Allmänna reklamationsnämnden har tagit upp ärendet har bolaget fått rätt.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.