Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Fick brännskada av ”efter bett”-penna

Publicerad

Fråga: Jag fick ett bett och gick till Apoteket där jag rekommenderades att använda en “After Bite”-penna från Evolan. Efter några timmar blev området jag applicerat på helt rött och det blev även blåsor. Jag har haft kontakt med Evolan, som tror att jag fått en kemisk brännskada av pennan. Jag fick gå till vårdcentralen, köpa omslag och la ner arbetet en dag på grund av både smärta och oro. Evolan säger att de kan kompensera pennan med 89 kronor. Har jag några rättigheter på det här området?
Bo

Svar: Enligt konsumentköplagen är det inte till­verkaren, utan återförsäljaren som är ansvarig om det finns ett ursprungligt fel på produkten. I ditt fall ska du alltså vända dig till det apotek där du köpte pennan och kräva ersättning.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.