Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Ful klisterlapp förstör fotoboken

Publicerad

Jag har beställt en fotobok från företaget Photobox. Produkten går ej att använda på grund av en klisterlapp i en minnesdikt, etiketten går ej att få bort. Jag har mejlat Photobox flera gånger, men får inget svar. Det finns heller inga uppgifter om telefonnummer eller returadress. Vad gör jag, kan jag vägra betala?
/Ingegerd Åhlenius

Svar: Ja, du har rätt att hålla inne så stor del av betalningen som som krävs för att få tjänsten rätt utförd och levererad. Har du fått en faktura kan du vägra betala den. Eftersom företaget har en mejladress kan du meddela dem den vägen varför du inte betalar. Fördelen med det är också att du har skriftligt på varför du inte betalar. Går fakturan vidare till inkasso kan du hävda samma sak. Om du redan har betalat med kreditkort kan du göra en reklamation till den bank som har gett ut kreditkortet. De har, om företaget inte ger dig rätt, samma skyldighet att betala tillbaka vad du har betalt för en felaktig vara som företaget i fråga.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.