Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Övriga konsumenträttigheter

Gäller garantin när kvittot är oläsligt?

Bör man gå tillbaka till butiken när kvittot börjat blekna och be att få ett nytt? 

Fråga: Om man ska klaga på en vara ska man kunna visa var den är köpt. Men moderna kvitton går inte att läsa efter några månader. Hur fungerar då garantin? Ska man gå till butiken när kvittot börjat blekna och be att få ett nytt läsbart?
Göran

Svar: Det verkar onödigt krångligt att gå och be om nya kvitton och det finns ingen skyldighet för butiken att lämna ut nya kvitton. Enklare är att ta en kopia av kvittot på ett mer beständigt papper eller helt enkelt fotografera av det med mobilen. När det gäller den lagstadgade reklamations­rätten behöver du bara bevisa att en vara är köpt på ett visst ställe och då fungerar en kopia som bevis. När det gäller ­butikens garanti kan de kräva ­original­kvitto, men om du sparar det tillsammans med kopian borde det inte bli något problem. Ytterligare ett alternativ är att be om ett mer beständigt kvitto när du köper varan eller att be om ett digitalt kvitto.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.