Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Resor och transporter

Hade bussbiljett men fick inte åka

Fråga: Jag hade bussbiljett med Flixbuss till Stockholm från Jönköping, men bussen var överbokad. Vi som inte hade sittplats fick gå av. Som tur var kunde jag i stället åka bil med en person som inte heller fick plats. Jag har fått tillbaka pengarna för biljetten, men inte bensinpengarna. Vilka rättig­heter har jag?
Yvonne

Svar: Om du har blivit nekad på grund av överbokning och du reser med inrikes buss där transportsträckan är 15 mil eller längre ska du erbjudas två olika alternativ: Antingen att ombokas till en resa till slutdestinationen så snart som möjligt eller att få återbetalning motsvarande biljettpriset. Om Flixbuss inte erbjudit dig detta kan du också ha rätt till ersättning på upp till 50 procent av biljettpriset. Om din resa blir försenad mer än 90 minuter har du rätt till snacks, mat och dryck – om bolaget kan få fram detta.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.