Hoppa till innehållet
Fråga oss Bilar och fordon

Har jag betalat i onödan?

Publicerad

Frågeställaren tycker att försäkringsbolaget kunde ha varnat för att hans husbil var för gammal för att täckas av försäkringen.

När min husbil fick motorstopp visade det sig att min ­vägassistansförsäkring hos Assistansbolaget inte
gällde på grund av bilens ålder. Bilen är från 1994 och försäkringen gäller tills den är max 25 år. Det betyder att min bil har varit oförsäkrad i minst två år. Inte ett pip från bolaget. ­Enligt ­Assistansbolaget står det i villkoren att deras försäkring är ­personlig och inte knuten till fordon. Men mina fordon är listade på ”mina sidor” och jag har tecknat husbilsvägassistans­försäkring. Har jag rätt att kräva någon slags kompensation? 

Svar: Helen Bernerfalk, motorspecialist på Konsu­menternas försäkringsbyrå, svarar att hon ­känner igen frågeställningen, men att det framgår av ­förköpsinformationen att försäkringen är personlig och att det finns en ­be­gränsning vad gäller fordonets ålder. Enligt Försäkrings­avtalslagen ­måste oväntade och väsentliga begränsningar i försäkrings­villkoren ­särskilt framhållas av ­bolaget för att få åberopas. Det ­konsumenten kan hävda är att begränsningarna inte framgår tillräckligt tydligt i bolagets information och därför inte får åberopas av bolaget. I första hand gör man det hos Assistans­bolaget, men det går där­efter även att få en prövning hos Arn.

Assistansbolaget ­svarar: Vd Lukas Fryklund svarar att med deras personbundna försäkring behöver man inte köpa en försäkring per ­fordon, vilket blir väldigt dyrt. Det kanske inte är så ­vanligt att man har flera olika husbilar, men desto vanligare att man lånar, hyr eller på annat sätt kör husbilar man inte själv äger och då är man försäkrad och får hjälp om något skulle inträffa. Precis som i alla försäkringar finns det villkor, som reglerar vad man har rätt till, och begränsningar, i detta fall åldern på husbilen.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.