Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Har jag inte rätt till kvitto för liftkortet?

Publicerad

När jag köpte liftkort hos Skistar fick jag inte automatiskt kvitto på köpet, kunden måste själv kontakta Skistar för att få det skickat till sig. Detta strider väl mot Skatteverkets regler?
/Simon Bylund

Svar: Enligt Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, ska du alltid bli erbjuden ett kvitto när du handlar i butik. Köper du liftkort på distans, till exempel på nätet, behöver inte företaget ge dig ett kvitto. Men du har alltid rätt att få en bekräftelse på avtalet mellan dig och företaget. Bekräftelsen ska skickas till dig utan att du behöver efterfråga den.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.