Hoppa till innehållet
Fråga oss Resor och transporter

Hur får jag pengarna tillbaka för min inställda resa?

Publicerad

Mitt flyg ställdes in i somras på grund av Covid-19. Flygbolaget erbjöd mig återbetalning eller ombokning och jag valde återbetalning. Jag har fått en bekräftelse på att jag ska få en återbetalning, men jag har fortfarande inte fått några pengar. Jag läste att bolaget ansökt om en rekonstruktion, kan jag ändå kräva en återbetalning?

Svar: Om ett företag har skulder som inte kan betalas men på sikt ändå har en möjlighet att lösa detta ska företaget inte sättas i konkurs. Då finns i stället alternativet företagsrekonstruktion.

Det kan innebära att företaget inte får betala ut något under tiden för rekonstruktionen. Dom kan alltså då inte betala tillbaka dina pengar för utebliven resa. Kontakta gärna rekonstruktören för att höra hur det går.

Har du betalat resan med ett kreditkort eller med en kredit, så skyddas du av konsumentkreditlagen och då kan det finnas möjlighet att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken eller finansinstitutet) Gör en kortreklamation och hänvisa till din invändningsrätt enligt konsumentkreditlagen 29§. Läs mer här:

Konsumentkreditlag (2010:1846) Svensk författningssamling 2010:2010:1846 t.o.m. SFS 2018:2028 - Riksdagen

Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.