Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Hur stoppar jag oönskade utbetalningar?

Publicerad

Jag köpte på internet en ”smart avloppsrensare” för 29 kronor, som betalades via mitt konto. Fakturans detaljer, måste jag erkänna, gav jag inte någon uppmärksamhet. Sedan dess belastas mitt konto med 119 kronor varje månad. Jag har nu läst igenom de affärsvillkor som bifogades. Där finns inte ett ord om något medlemskap. Företaget svarar inte på vare sig mejl eller telefon. Hur blir jag av med detta? 
/Sven-Erik

Svar: Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, tycker att det låter som att du har drabbats av en så kallad abonnemangsfälla. Har du inte godkänt kortbetalningarna kan du reklamera dem till banken som obehöriga transaktioner. Men det är bra om du kan visa banken de reklamationer/bestridanden som du redan har mejlat till företaget, samt de ”affärsvillkor” som bifogats. På så vis kan du visa att du inte har godkänt betalningen eller något abonnemangsavtal och att du försökt kommunicera med företaget. Behöver du mer vägledning kan du kontakta Konsumenternas på 0200-225800.  

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.