Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Jag har inte fått varan – bara fakturan!

Publicerad

Flera läsare som har valt Klarnas ”få först, betala sen” har kontaktat Råd & Rön och frågat om de måste betala fakturor för saker som inte har levererats. En av dem är Gunnar Johansson. Han undrar om det verkligen är okej att skicka faktura direkt vid orderbekräftelse. ”Jag skulle vilja jämföra detta förfarande som om jag vore odlare så skulle jag skicka faktura på potatis eller morötter så fort jag fått utsädet i jorden”, skriver han.

Svar: Huvudregeln är att du inte är skyldig att betala innan du har fått varan, om ni inte har avtalat om annat.

– Det är en extra säkerhet att inte betala i förväg, ­säger Maria Wiezell, konsument­juridisk expert på Råd & Rön.

Johan Gustafsson, kommunikations­chef på Klarna, håller med.

– Det är ju den primära ­anledningen till att människor väljer att betala onlineköp med faktura, säger han.

Johan Gustafsson för­klarar att Klarna skickar ut fakturan när de har fått meddelande om att handlaren har skickat varan. Du har sedan 14 dagar på dig, men är inte skyldig att betala innan varan har kommit fram. Om den inte har gjort det måste du dock meddela Klarna så att fakturan pausas.

– Det görs enklast via vår app, eller genom att kon­takta kundservice, säger Johan Gustafsson.

Om ­varan dröjer allt för länge har du rätt att avbryta köpet. Enligt konsumentköp­lagen har företaget 30 ­dagar på sig om man inte har avtalat om annat.

– Om du redan har betalat kan du kräva pengarna till­baka. Om företaget vägrar kan du ansöka om betalnings­föreläggande hos Kronofogden. Meddela företaget i förväg, då brukar de betala tillbaka. Annars kan du kräva att de betalar också de 300 kronor det kostar att ansöka om betalningsföreläggande, säger Maria Wiezell.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.