Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Kan jag inte byta varan med digitalt kvitto?

Publicerad

Jag köpte en present på Åhléns till min väns nyfödda barn. Dessvärre passade den inte, så min vän skulle byta till en större storlek. Jag skickade över det digitala kvitto jag fått, men enligt butiksbiträdet måste personen som köpt varan vara på plats för att man ska få byta en vara med digitalt kvitto. Anledningen är GDPR och att det finns personuppgifter på det digitala kvittot. Jag har delat digitala kvitton tidigare för returer på andra affärer och det har inte varit några problem. Är det endast Åhléns som behandlar digitala kvitton på detta vis?
/Hannes

Svar: Weronica Nilsson, pr- och kommunikationschef på Åhléns, meddelar att det ska gå bra att göra retur med digitalt kvitto även om köparen inte är med på plats. Hon beklagar att det har uppstått ett missförstånd och de har som en åtgärd förtydligat vad som gäller internt så att det inte ska ske igen.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.