Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Kan jag reklamera leksaken om appen inte fungerar?

Fråga: Jag har köpt en leksak som kopplas ihop med och som man spelar med via en app som laddas ner från Google Play. Men appen fungerar inte. Öppet köp erbjuds bara med obruten förpackning, men kan jag reklamera leksaken? Räknas varan som defekt om allt som ingår i förpackningen fungerar men den extra programvaran inte gör det?

Erik

Svar: Ja, du kan reklamera även om du brutit förpackningen. Du ska ju visa att leksaken inte fungerar och det kan du ju varken upptäcka själv eller visa för säljaren utan att bryta förpackningen. Du ska klaga till den butik där du har köpt leksaken, under förutsättning att du inte köpt programvaran separat från en annan säljare. I så fall får du reklamera programvaran separat.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.