Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Resor och transporter

Luriga cashpoints hos Norwegian

Publicerad

Jag har cirka 18 000 cashpoints hos Norwegian efter inställda flygresor 2020 och är djupt besviken på det sätt Norwegian begränsar uttaget. Om jag köper en resa för 2 000 kronor kan jag bara använda 500 av mina cashpoints för att betala resan. Alltså ska jag också betala 1 500 kronor kontant, trots att jag har massor av cashpoints. Norwegian har lurat oss som hela tiden trott att vi har valt att ha kvar våra pengar i bolaget, dels för att stötta dem och i tron att man någon gång skulle kunna använda dem.
/Annica Grimlund

Svar: Enligt Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket, är det avtalsvillkoren som styr konsumentens rätt att använda cashpoints. Däremot bör du kolla upp vilka avtalsvillkor du har godkänt – om dessa har ändrats och du är bunden av villkoren kan du få det prövat i Arn. Enligt ett pressmeddelande från Norwegian har de dock lovat att de tillfälliga begränsningarna i användandet av cashpoints ska upphöra när marknaden förbättras. Det har nu skett och från och med den 1 november går det att använda dem som vanligt. Norwegian har även förlängt giltighetstiden.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.