Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Måste det inte finnas reservdelar?

Publicerad

Jag köpte en plattrensare från Ryobi på Bauhaus 2019 och har nu tappat bort en liten skruv. Ryobis kundtjänst säger att modellen, som då var ny, har utgått och de har inga reservdelar. Är inte tillverkare eller leverantörer skyldiga att hålla reservdelar? Hur skulle det se ut om det inte fanns reservdelar efter 2,5 år till min bil? 
/Jan-Erik Florén  

Svar: I och med att plattrensaren är mindre än tre år gammal bör du kunna kräva att det ska finnas reservdelar eftersom du har rätt att reklamera ett ursprungligt fel i tre år. Har skruven ramlat av på grund av att den är felmonterad eller för klen för sitt ändamål har du rätt att få den utbytt utan kostnad eller en ny plattrensare. Har du däremot själv orsakat att skruven ramlat av, till exempel genom att köra på en kant eller liknande, är det ett handhavandefel och det kan du inte reklamera. I det fallet har säljaren inte heller något krav på sig att tillhandahålla reservdelar.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.