Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Noppor på dyra kashmirtröjan

Publicerad

Fråga: Jag köpte en kashmirtröja för 1  300 kronor på Zara. Den tappade formen och blev väldigt noppig trots att jag bara använt den några gånger och inte tvättat den. I butiken sa de att det är normalt att kashmir­tröjor blir noppiga och de kunde inte se att den hade tappat formen. Kan de själva avgöra vad som är normalt slitage? Och borde det inte vara förbjudet att sälja kläder som går sönder så fort med tanke på all miljö­förstöring som kläd­produktion orsakar?
Oskar
 
Svar: Att sälja varor av dålig kvalitet är tyvärr inte förbjudet, men om varan avviker från vad som är avtalat, till exempel gällande kvalitet eller andra egenskaper, kan det handla om ett ursprungligt fel. Samma sak gäller om säljaren inte före köpet har informerat kunden om att tröjan kan tappa form och bli noppig. När det har gått sex månaderna efter köpet är det upp till dig som köpare att bevisa att det handlar om ett ursprungligt fel. Det kan du ta hjälp av en besiktnings­man för att fastställa. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden och låta dem pröva ärendet.