Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Noppor på dyra kashmirtröjan

Publicerad

Fråga: Jag köpte en kashmirtröja för 1  300 kronor på Zara. Den tappade formen och blev väldigt noppig trots att jag bara använt den några gånger och inte tvättat den. I butiken sa de att det är normalt att kashmir­tröjor blir noppiga och de kunde inte se att den hade tappat formen. Kan de själva avgöra vad som är normalt slitage? Och borde det inte vara förbjudet att sälja kläder som går sönder så fort med tanke på all miljö­förstöring som kläd­produktion orsakar?
/Oskar
 
Svar: Att sälja varor av dålig kvalitet är tyvärr inte förbjudet, men om varan avviker från vad som är avtalat, till exempel gällande kvalitet eller andra egenskaper, kan det handla om ett ursprungligt fel. Samma sak gäller om säljaren inte före köpet har informerat kunden om att tröjan kan tappa form och bli noppig. När det har gått sex månaderna efter köpet är det upp till dig som köpare att bevisa att det handlar om ett ursprungligt fel. Det kan du ta hjälp av en besiktnings­man för att fastställa. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden och låta dem pröva ärendet.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.