Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Bedrägeri

Pålurad säkerhetsdörr

Fråga: Min gamla förvirrade mamma blev övertalad av en dörrförsäljare att köpa en säkerhetsdörr. Företaget har redan installerat dörren och slängt hennes gamla, som inte var hennes utan hyresvärdens. Nu när fakturan kom, en månad senare, inser hon att hon inte har råd och vill ångar sig. Kan hon det?

Svar: Ja, om din mamma inte har fått information om ångerrätten. Vid försäljning som sker utanför en affärslokal har man 14 dagars ångerrätt som räknas från när man fått information om ångerrätten och information om att det finns ett standardformulär som man kan använda sig av om man vill ångra köpet.  Om man inte fått den här informationen kvarstår rätten att ångra sig upp till ett år efter köpet. Så har din mamma inte fått information om ångerrätten ska hon meddela företaget att hon ångrar sig. Eftersom en säkerhetsdörr inte går att skicka tillbaka med posten ska företaget komma och hämta dörren. De ska också lämna tillbaka eller ersätta den gamla dörren.

Läs om mer om ångerrätten på www.hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.