Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Specialbeställda dörrmattan var oanvändbar

Publicerad

Jag beställde en dörrmatta på nätet. När den levererades var det en liten mjuk mattstump, inte en grov rugg som det såg ut på reklambilderna. Helt oanvändbar som dörrmatta alltså och jag kände mig totallurad. Jag mejlade omedelbart och meddelade att jag pausat betalningen hos Klarna i väntan på en kostnadsfri returpåse. Jag fick till svar att de inte accepterar retur på skräddarsydda produkter. Men det kan väl inte ha någon betydelse när man lurats med kvaliteten?
/Ingrid Wennerhag

Svar: Att varan är specialtillverkad har ingen betydelse vid reklamation. Den 14 dagar långa ångerrätten, som gäller vid köp på nätet, gäller inte för specialtillverkade varor, men du kan fortfarande reklamera varan. Du kan hålla inne med betalningen till Klarna med hänvisning till att mattan enligt dig är felaktig eftersom du inte anser att den stämmer överens med beskrivningen och inte har den kvalitet som man med fog kan förvänta sig om den säljs som en dörrmatta.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.