Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Svårt parkera utan mobil

parkor

Fråga: Jag och några bekanta har reagerat mot att kommunerna låter p-bolag ta hand om allmänna parkeringsplatser. Dessa är väl uppskyltade, med uppgifter om parkeringstid, kostnad och informationen “hanteras enkelt via app som du laddar ner i din telefon”. Nog så bra, men det finns ett problem. Hur gör man om man tillhör den försvinnande udda skaran som inte äger en mobil? Kortbetalning som förr fungerade på de flesta ställen är numera ute­slutet. Har Råd & Rön hört om problemet?
Kurt

Svar: Vi har hört om problemet och du är inte ensam om din kritik. Det är heller inte helt enkelt att få svar på vilka betalnings­metoder kommunen måste erbjuda på sina p-platser. Kammarrätten i Stockholm har dock kommit fram till att en kommun i alla fall inte behöver erbjuda möjligheten att betala p-avgifter med kontanter. Orsaken är att avtalet om parkering är av frivillig karaktär och det betyder att du som parkör måste anpassa dig till de betalnings­metoder som erbjuds.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

eller:

Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

 Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
 Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
 Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.