Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Tele, tv och internet

Svårt säga upp Viasat

Publicerad

Jag har haft ett Viasat­abonnemang i ett par år och när nu bindningstiden är på väg att ta slut ville jag vara ute i god tid och säga upp det. Döm om min förvåning då deras telefonsupport sa att jag inte kan ringa i förväg och begära att abonnemanget ska avslutas vid bindningstidens utgång. Det måste göras när trettio dagar kvarstår av bindningstiden – inte tidigare. Skulle jag då inte komma fram i deras telefonkö eller missa med några dagar förlängs avtalet med 30 dagar från den dag jag lyckas nå dem. Jag undrar om detta verkligen är tillåtet?
Bertil

Svar: Det är inte tillåtet för ett företag att försvåra för konsumenter att säga upp ett avtal. Att ha ett villkor som säger att du inte får säga upp det tidigare än en månad innan avtalet går ut försvårar och skulle därför kunna anses som oskäligt. Det kan du därför bortse från och helt enkelt ställa krav på att få säga upp avtalet ändå. Det ska vara lika lätt att säga upp ett avtal som att ingå ett. Därför får ett företag i princip inte heller ställa krav på att avtalet till exempel ska sägas upp skriftligt. Men det kan ändå vara bra att göra det via e-post eller liknande och spara ett kvitto på att du har gjort det, för att säkra bevis för att du har sagt upp avtalet och när.

Du kan läsa mer om att säga upp telekomavtal hos telekomradgivarna.se. Lagen om konsumentskydd vid automatisk avtals­förlängning säger att om avtalet förlängs automatiskt med en bindningstid som är längre än tre månader måste företaget påminna dig i god tid att avtalet är på väg att förlängas. Men eftersom ditt avtal verkar förlängas med en månad i taget gäller inte det i det här fallet.
Maria Wiezell, konsument­juridisk expert på Råd & Rön

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.